El Palau Macaya de ”la Caixa” i la UPC han inaugurat, el 31 de gener un cicle sobre la dona en el món tecnològic

La investigadora Carme Torras, de l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), ha inaugurat, el 31 de gener al Palau Macaya de "la Caixa", el nou cicle 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur', que inclou diverses conferències, taules rodones i seminaris amb l’objectiu de reflexionar sobre el paper de la dona en el món tecnològic i com es pot plantejar un futur més enriquidor al respecte. El cicle ha estat organitzat amb la direcció científica de Núria Castell, professora de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC.

01/02/2019

El cicle de conferències 'Dona i tecnologia: un tàndem de futur' reuneix a expertes i acadèmiques del nostre país i internacionals d’àmbits tan diversos com la tecnologia i la robòtica, l’economia o l’educació, per debatre quines estratègies i polítiques cal seguir per tal d’incrementar la presència de dones en les carreres professionals d’àmbit tecnològic. Així doncs, les diferents sessions i seminaris del cicle es dividiran en tres blocs temàtics que són l’Educació, el Món Laboral i la Societat.

La primera jornada ha tingut lloc dijous, 31 de gener, al Palau Macaya (Passeig de Sant Joan, 108, Barcelona) amb la conferència a càrrec de Carme Torras, investigadora de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), centre de recerca mixt del Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Aquesta primera sessió, que porta per nom de La confluència de la robòtica i les humanitats atrau les investigadores , ha girat entorn al conflicte ètic que pot generar el desenvolupament tecnològic de la robòtica, buscant punts de trobada entre la ciència, la tecnologia i les humanitats. L’auge de la robòtica assistencial i de serveis planteja reptes de caire ètic i sociològic que han propiciat la confluència amb les humanitats. A més d’incrementar el nombre d’investigadores, ha sorgit una nova disciplina, la roboètica, que promou l’establiment de normatives i també iniciatives educatives i de formació d’opinió pública.

Carme Torras, llicenciada en matemàtiques i doctorada en informàtica, ha desenvolupat la seva vida professional més enllà de la ciència, publicant diverses novel·les, entre les quals destaca La mutació sentimental (Pagès editors, 2008), premiada amb el guardó literari Manuel de Pedrolo (2007) i Ictineu (2009). La seva trajectòria acadèmica ha estat reconeguda amb el premi Divulga del Museu de la Ciència de Barcelona, el premi Rafael Campalans de l’Institut d’Estudis Catalans i la medalla Narcís Monturiol de la Generalitat de Catalunya. A més, és membre numerària de l’Acadèmia Europea i membre electa de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.

Estratègies de futur
Vivim en un món tecnològic en constant evolució, un món on les dones representen el 50% de la població, però un món on les dones són una gran minoria quan parlem de tecnologia. El cicle se centra a reflexionar globalment el paper que desenvolupa la dona en el món tecnològic i com podem plantejar un futur més enriquidor.

El repte és gran i, per contribuir a fer-lo possible, el cicle proporciona un espai on es posa en comú el coneixement i les iniciatives dutes a terme per incentivar la incorporació de les noies en carreres tecnològiques i la progressió de les carreres professionals de les dones en entorns tecnològics.

L’objectiu del cicle és compartir les bones pràctiques locals i internacionals i reflexionar sobre possibles estratègies de futur, fent propostes d’actuació en tots els àmbits de la societat per tal d’incentivar la presència i participació de les dones en el món tecnològic fins aconseguir la presència paritària de les dones en els òrgans de decisió.

Educació, món laboral i societat
Les reflexions i debats del cicle, la direcció científica del qual està a càrrec de la professora i investigadora de la UPC, Núria Castell, giraran entorn a tres blocs temàtics: l’educació, el món laboral i la societat, mitjançant quatre tallers per bloc temàtic i una taula rodona de conclusions a cada bloc. En els tallers es partirà de casos pràctics reals per abordar els reptes i possibles solucions. El cicle finalitzarà amb una conferència de cloenda sobre l’oportunitat d’establir quotes de gènere i el debat de com combinar-ho amb les propostes elaborades al llarg del cicle.