El Parc de la Pedrera de Tangshan guanya el Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba 2023

Imatge del Parc de la Pedrera de Tangshan
Descarregar

Imatge del Parc de la Pedrera de Tangshan

El projecte del Parc de la Pedrera de Tangshan de la Xina, obra de Z+T Studio, ha guanyat el Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba 2023, atorgat en el marc de la 12a Biennal Internacional de Paisatge de Barcelona.

01/12/2023

El Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba 2023, impulsat per per l’Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC), amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, s’ha fet públic el 28 de novembre, en el marc de la 12a Biennal Internacional de Paisatge de Barcelona.

El  projecte guanyador, el Parc de la Pedrera de Tangshan de la Xina, de Z+T Studio, representa per al jurat del premi "l‘excel·lència en tots els àmbits del procés de disseny i abraça tots els aspectes d’impacte social i ambiental. Seleccionem un projecte que inspira als altres i ofereix un model a seguir, de la mateixa manera que ens continua inspirant Rosa Barba Casanovas, que va organitzar la primera biennal aquest premi”.

Pel jurat, es tracta també d’un “projecte arquitectònic paisatgístic reflexiu, poètic i ben considerat que té en compte la integració del lloc i dels seus usuaris: humans i no humans. En totes les etapes del disseny procés, podem veure la integració de les ecologies ambientals i socials, manifestades en un projecte exquisidament executat”.

El projecte neix de la voluntat de transformar una antiga pedrera de pedra calcària abandonada en un entorn de biodiversitat, un espai públic dinàmic on la ciutadania pot anar experimentant el procés de recuperació de la flora i la fauna. El parc, en el què destaquen quatre cràters gegantins, es troba a 30 km de la ciutat de Nanjing i al vessant sud de la muntanya Tangshan, a la Xina. El projecte, que té una superfície de 40 Ha, ha permès restaurar l'ecologia i donar exemple per al futur desenvolupament sostenible d'aquest àmbit públic a la regió, amb un projecte sostenible tant socialment, econòmica com ambiental.

El jurat també ha concedit menció d’honor a tres projectes:

El Premi Internacional de Paisatge Rosa Barba, que té una dotació econòmica de 15.000 euros aportats per la Fundació Banc Sabadell, es concedeix a un projecte de paisatgisme construït durant els cinc anys anteriors a la seva convocatòria. El Premi de l’Opinió, escollit amb el conjunt de les votacions del públic assistent a la Biennal, ha triat el projecte Parque en el barrio Prado, en Medellín (Colòmbia), d’Edgar Mazo.

Premi de les Escoles d’Arquitectura
D’altra banda, el Premi Internacional de les Escoles d’Arquitectura, dotat amb 1.500 euros, i que inclou l’exhibició dels projectes i la seva inclusió al web de la Biennal, ha assenyalat el conjunt de l'ensenyament en matèria d’arquitectura del paisatge resumit en el projecte presentat per la UiT Universitat Àrtica de Noruega. També s’han atorgat dos mencions especials a la proposta de la Universitat Tècnica d'Istanbul i de la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú, respectivament. L'edició del premi ha comptat amb la participació de 72 escoles de 26 països.

La 12a Biennal Internacional de Paisatge de Barcelona està organitzada pel COAC i la UPC, i compta amb el suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona, la col·laboració de Fundació Banc Sabadell i el suport de la International Federation of Landscape Architects (IFLA), la International Federation of Landscape Architects of Europe (IFLA Europe) i la New European Bauhaus.