El Parlament de Catalunya aprova la Llei de la ciència de Catalunya

Foto de família dels rectors catalans i representants del Govern català
Descarregar

Foto de grup a les escales del Parlament de representants del Govern català, dels grups parlamentaris i del sistema català de recerca i universitats

El Ple del Parlament de Catalunya ha aprovat, el 14 de desembre, la Llei de la ciència, que té com a missió enfortir el model propi del sistema d’R+D+I de Catalunya i proveir-lo de les eines jurídiques i econòmiques necessàries per fer front als nous reptes globals. La Llei incorpora mesures d’estabilització del personal d’R+D+I i diversos instruments per consolidar-la també en l’àmbit internacional.

14/12/2022

La Llei de la ciència de Catalunya, aprovada el 14 de desembre pel Parlament de Catalunya, vol garantir una ciència al servei de la societat que posi èmfasi en la innovació, la sostenibilitat, la cohesió social i l’equilibri territorial. Concep l’R+D+I com una eina per contribuir al benestar de les persones, la competitivitat de les empreses i l’eficàcia de les institucions públiques, i posa especial èmfasi en el servei a la ciutadania donant resposta als grans desafiaments socials, fomentant la transferència de coneixement i la divulgació científica i la recerca transparent i col·laborativa. El document incorpora un marc legal i diversos instruments per consolidar-la també en l’àmbit internacional.

La nova llei preveu que en els propers sis mesos es defineixin quatre importants plans rectors per al sistema de coneixement del país: el pla estratègic universitari en recerca i transferència d’excel·lència i les estratègies d’igualtat de gènere a la ciència, de ciència oberta i d’innovació i transferència de coneixement.

Els rectors de les universitats catalanes han assistit al debat de la Llei al Parlament, en què també hi han estat presents el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, i altres representants del Govern, així com dels grups parlamentaris, directors de centres de recerca i agents del sistema català de coneixement.