El penjador Calvet és un peça de 25 centímetres de fusta i acer

Descarregar

El penjador formava part del mobiliari original dissenyat per Gaudí per a la casa Calvet

Descarregar

Les peces fabricades seran reproduccions fidedignes de l'original

La Càtedra Gaudí de la UPC, amb seu a l’Escola d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), dona suport a la firma de disseny BD Barcelona en la reedició del penja-robes que Gaudí va dissenyar per a la casa Calvet.

19/03/2019

El penjador Calvet, que data del 1903 i forma part del fons de la Càtedra Gaudí de la UPC a l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB), és un dels elements de mobiliari dissenyats per Antoni Gaudí per a la casa Calvet, la residència que l’arquitecte va construir entre 1898 i 1899 per als hereus de l’empresari tèxtil Pedro Mártir Calvet. Ara, la firma de disseny BD Barcelona reedita aquest penjador dins de la col·lecció especial Art Editions, que compta amb altres peces de mobiliari de Gaudí, tant de la casa Calvet com de la casa Batlló. Experts de la Càtedra Gaudí, per la seva part, certificaran que les peces fabricades són reproduccions fidedignes de l’original, segons el conveni de col·laboració signat recentment entre la UPC i l’empresa.

Es tracta de la peça de disseny més petita que va idear l’arquitecte, un penja-robes de 35 centímetres fabricat en fusta i acer. La peça està formada per un cos central de fusta amb forma rectangular i vores ondulants, travessada per tres obertures allargades, que s’uneix mitjançant dos cintes a altres dos elements de fusta i formes corbes. Tal i com descriu el director de la Càtedra Gaudí de la UPC, l’arquitecte i professor de l’ETSAB Juan José Lahuerta, “en aquest petit element es troba, en tota la seva concentrada intensitat, l’essència última de la mentalitat artística de Gaudí, és a dir, el seu ‘pensament salvatge’”.

Càtedra Gaudí, més de 60 anys de conservació patrimonial
El penjador Calvet és una de les peces que forma part del catàleg de la col·lecció de la Càtedra Gaudí, un centre de documentació i recerca creat l’any 1956 i adscrit a l’ETSAB que posa a l’abast d’estudiants, personal investigador i persones interessades tot tipus de material documental i gràfic relacionat no només amb l’arquitecte reusenc, sinó també amb els seus coetanis.

El fons de la Càtedra compta, a més, amb una col·lecció de dibuixos i plànols datats entre 1874 i 1954 i que inclou obres d’Antoni Gaudí, Joan Matamala, Josep Ma Jujol, Francesc Berenguer, Joan Bergós, Josep Costa (Picarol), Ricard Opisso i Ramon Casas. La col·lecció conté els treballs d’estudiant d’Antoni Gaudí, una part dels dibuixos originals de l’arquitecte que van sobreviure a la destrucció del seu arxiu el 1936, així com els plànols d’obres com la Pedrera, la casa Batlló i el Parc Güell, entre altres.