El sector de l’horta de Catalunya debat el futur de l’horticultura davant del canvi climàtic

Els dies 24 i 25 d'octubre té lloc el 1r Congrés de l'Horta de Catalunya amb l’objectiu de promoure el sector de l’horticultura per respondre a l’estratègia europea ‘Del camp a la taula’ (Farm to Fork). El congrés l’organitzen conjuntament el Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC) de la Generalitat de Catalunya i la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC).

25/10/2023

El 1r Congrés de l'Horta de Catalunya reuneix els principals actors vinculats amb el món de l’horta a Catalunya −un centenar de persones entre personal investigador i representants d'administracions, empreses i sector agrícola− per tal de valorar conjuntament la situació del sector i debatre sobre els reptes i oportunitats de futur. Aquest congrés té per objectiu ser un espai on compartir coneixement i experiències entre els diferents agents del sector, en un moment en què es detecta un canvi en les preferències dels consumidors cap a productes més sostenibles, de producció local i de proximitat.

El dia 24 d’octubre, el congrés s'ha iniciat a l’Escola d'Enginyeria Agroalimèntaria i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) (sala Mercabarna. C. Esteve Terradas, 8. Castelldefels). La benvinguda ha anat a càrrec del secretari d'Alimentació del DACC, Carmel Mòdol; del vicerector de Transferència, Innovació i Emprenedoria de la UPC, Climent Molins, i del director de l’EEABB, Xavier Fàbregas. Tot seguit, la directora general d’Agricultura i Ramaderia de la Generalitat, Elisenda Guillaumes, ha abordat les actuacions que s’estan fent en el marc del Pla Director de l’Horta de Catalunya, en l’elaboració del qual ha participat professorat de l’EEABB.

El congrés continua el dia 25, a l’Escola Agrària de Mas Bové (Constantí). Al matí hi ha ponències i taules rodones, i, posteriorment, es visitarà les instal·lacions de VerdCamp Fruits (Cambrils).

Noves tecnologies per a un ús més sostenible
En el decurs de les jornades −que compten amb la implicació dels agents de la taula de l'horta− es debatrà sobre les noves tecnologies per a la modernització de les explotacions hortícoles, l’adaptació de l’horticultura al canvi climàtic, amb la presentació de diferents aplicacions per a un ús més sostenibles dels recursos, així com les noves eines digitals i noves experiències per a una agricultura més eficient.

La UPC, a través de l’EEABB i del centre específic de recerca Agrotech-UPC, és un agent clau en la transformació del sector agrícola a Catalunya, amb l’impuls de projectes innovadors que aborden la competitivitat i sostenibilitat ambiental i que contribueixen a la modernització del sector agrícola: des de la biotecnologia, l’agronomia, la robotització i la digitalització, fins a altres tecnologies que han estat aplicades en altres sectors productius.