60 microxips creats a la UPC arriben amb èxit a Mart

Recreació de l'aterratge del rover sobre la superfície de Mart. Imatge: NASA

60 microxips creats a la UPC arriben amb èxit a Mart
Descarregar

Recreació de la càpsula on ha viatjat durant 7 mesos el Perseverance, el vehicle robòtic de la NASA, que ja està operant sobre planeta vermell. Imatge: NASA

La UPC ha participat en la missió ‘Mars 2020’ de la NASA, concretament en el disseny, la fabricació i la calibració del sensor de vent de l’instrument MEDA, embarcat en el rover Perseverance i que va aterrar el 18 de febrer amb èxit sobre la superfície del planeta roig. El grup de recerca en Micro i Nanotecnologies (MNT), vinculat a l'Escola de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), ha dissenyat els 60 xips de silici que constitueixen el nucli del sensor, que mesurarà el vent de Mart.

23/02/2021

La UPC ha participat en la missió ‘Mars 2020’ de la NASA, concretament en el disseny, la fabricació i la calibració del sensor de vent de l’instrument MEDA embarcat en el rover Perseverance i que ja està sobre la superfície marciana.El grup de recerca en Micro i Nanotecnologies (MNT) ha dissenyat els 60 xips de silici que constitueixen el nucli del sensor, que mesurarà el vent de Mart. L’equip de científics del grup MNT, vinculat a l'Escola de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), també participarà en el calibratge del sensor i en la futura recuperació de dades de Mart, de cara a contribuir a millorar l’estimació del vent i, per tant, analitzar millor la dinàmica atmosfèrica. El vehicle robòtic de la NASA va partir de la Terra amb destinació al planeta vermell el 30 de juliol passat.

Aquesta és la tercera vegada en què els xips de silici fabricats a la UPC viatgen a Mart. El professor Manel Domínguez és l'investigador principal del grup MNT en aquest projecte, que dirigeix juntament amb el professor Vicente Jiménez i que va estar dirigit fins al 2018 per Luis Castañer. També hi participen els investigadors Teresa Atienza, Sergi Gorreta, Lukasz Kowalski, Gema López i Santiago Silvestre. En els anteriors sensors REMS i TWINS van participar Luis Castañer, Manel Domínguez, Vicente Jiménez, Lukasz Kowalski i Jordi Ricart. En la missió 'Mars 2020' l’equip de científics també participarà en el calibratge del sensor i en la futura recuperació de dades de Mart, de cara a contribuir a millorar l’estimació del vent i, per tant, analitzar millor la dinàmica atmosfèrica.

L’objectiu principal d’aquesta missió, que forma part del Programa d’Exploració de Mart de la NASA, és analitzar signes d’habitabilitat, caracteritzar la geologia i la dinàmica atmosfèrica, recollir mostres per ser analitzades a la Terra en properes missions i preparar una futura exploració humana de Mart. El vehicle robòtic compta amb un trepant que permetrà extreure mostres de la superfície del planeta vermell per posar-les en un receptacle, de cara a que aquestes mostres retornin a la Terra en la missió ‘Mars Sample Return'. Després, aquestes mostres es podran analitzar als laboratoris.

Retransmissió en directe
D'altra banda, els investigadors de la UPC Miquel Sureda,  professor de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT), i Ignasi Casanova, director de l’Institut de Tècniques Energètiques (INTE) i professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB), han participat, el 18 de febrer, en la retransmissió comentada en directedel l’aterratge amb èxit del Perseverance de la NASA a la superfície de Mart, organitzada pel Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB).

Vídeo de la retransmissió comentada de l’aterratge del «Perseverance» a Mart (YouTube)

La retransmissió d’aquest esdeveniment espacial és el tret de sortida de l’exposició ’Mart, el mirall vermell‘al CCCB, en la qual han participat els investigadors Miquel Sureda i Ignasi Casanova, i que reflexiona sobre el futur de l’espècie humana i la naturalesa de l’univers que habitem. La mostra es podrà visitar del 25 de febrer a l’11 de juliol.