Els professors Lourdes Reig i Fermín Sánchez, i una iniciativa de la UPC-ETSEIB, premis a la Qualitat en la Docència Universitària

Lourdes Reig, premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària

Fermín Sánchez, premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària

Descarregar

Exemple de pregunta a respondre via Kahoot! , una de les innovacions docents proposades per la iniciativa de l'ETSEIB

Descarregar

Una altra de les eines utilitzades per l'equip de professorat de l'ETSEIB és Socrative, que s'ha integrat en la docència de l'estudiantat

Lourdes Reig, professora del Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia, i Fermín Sánchez, professor del Departament d’Arquitectura de Computadors, han estat distingits amb el Premi a la trajectòria docent en la 23a edició dels Premis UPC a la Qualitat en la Docència Universitària. El Premi a la iniciativa docent ha recaigut en un projecte d’innovació en l’aprenentatge de l’ETSEIB. Els guardons s'han lliurat, de forma telemàtica, el 26 de gener, en el marc de la jornada '50 anys de Ciència amb Consciència’ de la UPC, que s'ha pogut seguir en directe per YouTube.

26/05/2020

El Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya·Barcelona Tech (UPC) ha atorgat el 23è Premi UPC a la Qualitat en la Docència Universitària als professors Lourdes Reig Puig i Fermín Sánchez Carracedo per les seves qualitats reconegudes de docents excel·lents, cadascú en la seva faceta més destacada.

El jurat dels Premis ha destacat que Lourdes Reig , professora de l’Escola Superior d’Agricultura de Barcelona (ESAB), i investigadora del Departament d’Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia, ha sabut portar el seu coneixement del sector de l’aqüicultura a l’aula i ha volgut reconèixer-la també per la seva trajectòria, com a mostra de la força que la bona docència pot exercir en el teixit empresarial. “Ha sabut contribuir a vincular els estudis amb el sector productiu, en un sector, l’agroalimentari, que és el primer sector a Catalunya”, ha expressat també el jurat, el qual ha afegit que la professora ha sabut combinar molt bé l’activitat amb la gestió docent, tot implicant-se a diferents nivells, en donar cabuda a uns estudis poc coneguts i en liderar nous programes en coordinació amb altres institucions, amb una visió local i internacional.

Del professor Fermín Sánchez Carracedo, del Departament d’Arquitectura de Computadors i docent a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB), el jurat ha destacat el fet que hagi sabut iniciar i mantenir una trajectòria rica en innovació docent i també l’impacte que ha tingut, en la seva àrea d’informàtica, la seva aportació pel que fa a la posada en marxa i la implantació de metodologies actives centrades en l’aprenentatge de l'estudiantat, tant de competències especifiques com de genèriques.

El jurat també ha reconegut la voluntat del professor d'implantar innovacions docents des dels càrrecs de gestió que ha ocupat, i ha valorat el seu esforç per influir en un canvi de la visió que es té de la docència. El jurat ha destacat, així mateix, la seva participació en projectes de cooperació al desenvolupament, fomentant valors de respecte per l’entorn i de suport a col·lectius socials que estan en dificultats. També ha reconegut la capacitat del professor per reflectir aquests elements a les seves classes.

Innovació en l'aprenentatge de l'Enginyeria Mecànica
La iniciativa docent premiada, ‘Evolució de la innovació docent en l'aprenentatge de l'Enginyeria Mecànica a l'ETSEIB, eines tangibles i eines digitals/virtuals’, ha estat presentada pels professors de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) Lluïsa Jordi Nebot, Rosa Pàmies Vilà i Joan Puig Ortiz, investigadors del Departament d’Enginyeria Mecànica(a la imatge, d'esquerra a dreta).

La proposta mostra les tasques d’innovació docent que ha estat duent a terme des de fa més de 20 anys l'equip de professorat: com ha anat adaptant i evolucionant les eines, en funció de l’època i de la tecnologia a l’abast, i com ha proposat i presentat noves eines digitals per a l’aprenentatge de les assignatures de l’enginyeria industrial relacionades amb les màquines i el seu funcionament, àmbit en el qual és i ha de ser puntera l’àrea d’enginyeria mecànica. Totes les accions dutes a terme han estat pensades i dissenyades per l'equip per poder-les realitzar amb ensenyament presencial i, la majoria, en grups nombrosos, tot buscant estimular una major participació dels estudiants per fer més interactives les classes. Això, segons l'equip de professorat, genera un millor acompanyament, amb retroalimentació ràpida i amb èmfasi en l’avaluació formativa, emprant diversitat de mitjans. Alguns exemples d’ús d’eines digitals i virtuals serien el programari Kahoot! en les assignatures de 'Teoria de Màquines i Mecanismes', Socrative en l’assignatura 'Assaig de Màquines' i Mentimenter en l’assignatura 'Vibracions Mecàniques'.

El jurat dels Premis ha reconegut, amb aquest guardó, la feina d’anys d’un equip docent que s’esforça per implicar més i millor els estudiants, ja que les primeres accions realitzades per innovar en la docència es remunten al curs 1996-1997 en l’assignatura 'Teoria de Màquines' de l’ETSEIB.

El lliurament dels premis ha tingut lloc, de forma telemàtica, el 26 de gener, en el marc de la jornada '50 anys de Ciència amb Consciència’, organitzada per la Universitat i que s'ha pogut seguir en directe a través del canal de la UPC a YouTube.

Candidatures a la distinció Jaume Vicens Vives
El jurat dels Premis UPC a la Qualitat en la Docència ha acordat presentar dues de les candidatures seleccionades a la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària que atorga la Generalitat de Catalunya. En la modalitat individual, presentarà la iniciativa de la professora Lourdes Reig, mentre que en la modalitat col·lectiva es presentarà la iniciativa d’innovació docent en l’aprenentatge de l’Enginyeria Mecànica de l’ETSEIB.