L’EPSEM inaugura un túnel de vent: un nou equipament per estudiar l’aerodinàmica dels vehicles

Estudiants del grau en Enginyeria Mecànica de l'EPSEM podran experimentar amb el nou túnel de vent
Descarregar

L'alcalde de Manresa, Marc Aloy, i el director de l'EPSEM, Pere Palà, a l'acte d'inauguració del túnel de vent

Detall de l'interior del túnel de vent

Detall de l'interior del túnel de vent

El túnel de vent de l'EPSEM, un nou equipament per avançar en l'estudi de l'aerodinàmica dels vehicles
Descarregar

L’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC ha inaugurat, el 25 d’octubre, un nou equipament, el túnel de vent, que permetrà estudiar i millorar l'aerodinàmica dels vehicles a elevades velocitats.

02/11/2022

Els túnels de vent són un dels equipaments més importants per al desenvolupament de nous vehicles i per millorar-ne l’aerodinàmica a elevades velocitats: un element clau per aconseguir cotxes més eficients, còmodes i segurs. Ara, l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) també tindrà el seu túnel de vent: ubicat al Laboratori d’Automoció, estarà a disposició de l’estudiantat i el personal docent i investigador, per a activitats docents i de recerca.

El túnel del vent de l’EPSEM està dotat de mesuradors de velocitat i pressió, tant en format analògic com digital. Compta amb un sensor de força de tres components que permet mesurar amb precisió la resistència i la sustentació. També disposa d’un generador de fum que permet visualitzar fàcilment el desenvolupament del flux i la generació de turbulències. En conjunt, és un potent sistema que permet estudiar l’aerodinàmica i la seva fonamental aplicació en el món de l’automoció, així com adquirir dades i estudiar el comportament de diferents models.

Suport d’empreses i entitats del territori
En marxa des de finals del curs 2021-2022, l'adquisició d'aquest túnel de vent ha estat possible gràcies al suport del Col·legi d'Enginyers Graduats i d'Enginyers Tècnics Industrials de la Catalunya Central (CETIM) i de les empreses DENSO, Funderia Condals, Oliva Torras i Planxisteria Vidal. Representants de totes aquestes entitats i de representants de l’Ajuntament de Manresa i de la Universitat han assistit a l’acte d’inauguració del nou equipament, que ha tingut lloc el 25 d’octubre a l’EPSEM.

“Aquest és un equipament singular que ens permet fer assajos i aplicar aquests coneixements a la indústria”, ha destacat Pere Palà, director de l’Escola, a l’acte d’inauguració del túnel de vent. Marc Aloy, alcalde de Manresa, ha descobert la placa amb el nom de l’equipament com a gest simbòlic de la inauguració oficial del túnel de vent i ha afegit que “serà molt útil a estudiants i docents d’Automoció de Manresa. Compta amb el suport econòmic de diverses empreses del Bages, un bon exemple de col·laboració publicoprivada”.

Un acte que també ha comptat amb una demostració sobre el funcionament i les aplicacions docents i de recerca del túnel i que ha anat a càrrec de Jordi Vives, coordinador del Grau en Enginyeria d’Automoció i Sotsdirector d’Empresa i Relacions Externes de l’EPSEM.

L’automoció, un sector estratègic
L’EPSEM imparteix, des del curs 2017-2018, el grau en Enginyeria d’Automoció: una oferta de grau única, a preu públic, en el sistema universitari català. Uns estudis que responen a la demanda de la indústria de l’automoció d’enginyers amb uns coneixements específics, que dominin a fons tant el producte –l’automòbil i els seus components– com el procés de fabricació –la seva producció i gestió. L’objectiu és formar enginyers especialitzats, amb una visió integral de la indústria de l’automoció i de tota la seva cadena de valor.

El grau compta amb una alta implicació del teixit empresarial a través del Clúster de la Indústria d’Automoció a Catalunya i permet que els estudiants puguin cursar el quart curs a l’EPSEM o bé a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB), on s’imparteix el màster universitari en Enginyeria d’Automoció. Amb la implementació d’aquest grau, la UPC completava l’aposta per formar professionals en el nivell de grau, de màster i de doctorat industrial en un dels sectors industrials més estratègics a Catalunya, que representa actualment un 7% del producte interior brut (PIB) català i es preveu que arribi al 10%.