Els 208 projectes de recerca que es duen a terme a Catalunya Central aporten més de 13 milions d’euros al territori

La Catalunya Central compta amb 208 projectes de recerca que aporten al territori un total de 13,3 milions d’euros i així es desprèn de la 8a edició de l’Informe de l’Observatori de la Recerca a la Catalunya Central (ORCC). Elaborat per la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa amb el suport de l'Escola Politènica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la UPC, s’ha presentat el 21 de novembre a Vic per donar a conèixer l'activitat investigadora en les comarques centrals durant el període 2014 i 2018.

21/11/2019

El  8è Informe de l’Observatori de la Recerca a la Catalunya Central (ORCC), elaborat per la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, amb el suport de l’Escola Politècnica Superior de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), situa en 618 el nombre d’investigadors de Catalunya Central, un territori que ha registrat 93 sol·licituds de patents internacionals entre 2014 i 2018 i que manté 307 acords de transferència de tecnologia, a més d’un total de 44 assajos clínics en actiu.

L’origen de l’Observatori de la Recerca a la Catalunya Central va ser fer un informe bibliomètric que utilitza un indicador que valora l’activitat de recerca: l’índex h, i que mesura la producció científica combinant la qualitat i quantitat de les publicacions. Per tant, l’informe mostra el rànquing d’investigadors, institucions, ciutats i comarques la recerca dels quals ha destacat en base a paràmetres bibliomètrics reconeguts internacionalment.

Per a l’elaboració d’aquest 8è informe s’han analitzat les 1.564 publicacions del darrer quinquenni (una xifra que significa un 21 % més respecte a l’edició anterior) per indicar l’índex h5 de cadascuna de les quatre capitals de comarques on es fa recerca. A partir d’aquestes dades, s’han analitzat les institucions, que són centres universitaris, centres de recerca i tecnològics, centres hospitalaris, i de cadascuna d’aquestes se’n destaquen els 5 autors més prolífics.

La presentació de l'informe ha tingut lloc el 21 de novembre a la seu la seu del Consorci Hospitalari de Vic (CHV) a càrrec de Montserrat Méndez, cap de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa, Llorenç Arguimbau, consultor especialitzat en l’impacte de la recerca en el territori i assessor del Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), i Xavier de las Heras, catedràtic del Departament d'Enginyeria Minera, Industrial i TIC i docent al Campus de la UPC a Manresa, en un acte que ha comptat amb la participació d'Alba Camps, delegada del Govern de la Generalitat a la Catalunya Central i Núria Roger, directora de Transferència de Coneixement del CHV.

L’ORCC va néixer l’any 2012 a l’empara de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa amb l’objectiu de donar a conèixer ll'activitat investigadora que es duu a terme a la Catalunya Central (Anoia, Bages, Berguedà, Moianès, Osona i Solsonès) i l’impacte que té en aquesta part del territori, tant a la comunitat científica, empresarial, política com a la societat general.