Es presenta ’La petita història de l’ESEIAAT (UPC-Terrassa)’, el nou llibre de la il·lustradora Pilarín Bayés

El dia 10 de març, a les 12 h, en un acte online retransmès en directe per YouTube, l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC presenta el llibre ’La petita història de l’ESEIAAT (UPC-Terrassa)’, que ha il·lustrat la coneguda artista catalana Pilarín Bayés seguint el fil conductor del relat de la professora Núria Salán.

05/03/2021

L’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) ja forma part de la col·lecció de petites històries de Pilarín Bayés. A través dels dibuixos tan característics de la premiada il·lustradora, es representen en 16 pàgines els 120 anys d’història de la que és, per les seves dimensions, una de les escoles d’Enginyeria més importants de l’Estat.

Pilarín Bayés ha plantejat ’La petita història de l’ESEIAAT (UPC-Terrassa)’ amb el seu estil singular, que l’ha convertit en una de les il·lustradores més conegudes i reconegudes de Catalunya. L’autora ha realitzat 14 il·lustracions plenes de moviment, on estudiants i professorat interactuen amb enginys històrics i actuals dins dels edificis, els laboratoris i altres instal·lacions de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) a la ciutat de Terrassa. A través de les escenes representades, es pot conèixer d’una manera entenedora i amena la història de l’ESEIAAT i l’evolució que aquest centre ha viscut de la mà de la tecnologia i l’ensenyament de l’Enginyeria al llarg d'aquests anys.

Bayés ha treballat el llibre conjuntament amb la professora de l’ESEIAAT Núria Salán, que ha estat l'autora del text. La professora ha creat tres personatges: el Quim, director fictici de l’escola, i els seus dos fills, la Núria i el Martí. El pare explica als fills la història de l’escola en el decurs d’una visita a les instal·lacions del centre, intercalant els primers anys de l’escola amb escenes de l'actualitat, un recorregut que permet copsar l’evolució de la tecnologia i de la societat al llarg d’un segle d’història i la revolució que ha suposat aquest centre centenari de la UPC per a la ciutat.

En aquest sentit, en tota l’obra, la Núria i el Martí s’entusiasmen en veure estudiants que realitzen projectes tecnològics propis, com ara vehicles monoplaces i motocicletes elèctriques de competició, drons, coets i tota mena d’enginys que queden lluny de l’antiga tecnologia dels vapors.

Salán, que és una de les més perseverants impulsores de la incorporació de la dona a l’enginyeria, intercala entre les línies del relat detalls que contribueixen a visibilitzar la funció de les dones en la ciència i la tecnologia i a posar de manifest l’evolució que ha experimentat la societat en aquest aspecte. De fet, la jove Núria, protagonista de la història, afirma en una escena:“Jo vull ser enginyera. La mare de la Martina, la meva amiga, també és enginyera, com tu, i fa coses molt xules, com robots que treballen a quiròfans”.

El llibre es distribuirà a tota la comunitat universitària de l’ESEIAAT amb motiu del 50è aniversari de la creació de la UPC i es podrà adquirir també a les llibreries de la ciutat de Terrassa.

La UPC celebra aquest curs acadèmic el seu 50è aniversari i amb aquest motiu ha organitzat un programa  d’activitats, fins al proper mes de desembre, que giren al voltant dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides, com a mostra del compromís de la Universitat amb la societat. El programa d’actes es pot consultar al web 50.upc.edu i a les xarxes socials, amb l’etiqueta #50anysUPC.