L’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la UPC es prepara per viure un nou dissabte robòtic

Descarregar

Imatge d'un dels equips participants de l'edició 2019 del torneig que va acollir la UPC-EEBE

L’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), al Campus Diagonal-Besòs de la UPC, acull aquest dissabte, 8 de febrer, un nou torneig classificatori de la FIRST LEGO League. Més de 130 nois i noies, d’entre deu i 16 anys, presentaran els seus projectes d'innovació i hauran de resoldre, amb els seus robots LEGO MINDSTORMS Education, diferents missions relacionades amb el repte d’aquesta edició, ‘CITY SHAPER’, per crear ciutats millors. La jornada es podrà seguir en directe per UPCtv.

04/02/2020

Per tercer any consecutiu, l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) és seu d’un dels tornejos classificatoris de la iniciativa FIRST LEGO League, un programa de foment de vocacions científiques i tecnològiques entre el públic més jove. La jornada se celebrarà a l’EEBE al llarg de tot el matí del dissabte, 8 de febrer, i es podrà seguir en directe per UPCtv. Començarà a les 9.25 hores, quan tindrà lloc l’acte d’inauguració del torneig i es donarà pas a la presentació dels projectes d'innovació que els equips han estat treballant. Tot seguit s’iniciarà el ‘Joc del Robot’, on es posaran a prova les habilitats dels equips per superar les diferents missions plantejades en un temps limitat.

Programa del torneig FIRST LEGO League

Millorar les ciutats, el repte d’aquest any
Cada temporada, FIRST LEGO League proposa un nou repte relacionat amb una temàtica actual. A l’edició d’enguany, els participants s’enfrontaran al repte ‘CITY SHAPER’: els equips hauran observat i analitzat com les ciutats i els edificis creixen, evolucionen i canvien. I hauran de cercar solucions innovadores per construir un entorn on viure i treballar que perduri en el temps, utilitzant les eines i la tecnologia d'avui.

En aquests tornejos els equips participants comparteixen tot allò que han après durant les deu setmanes de treball previ: per una banda, presenten els projectes d'innovació que han desenvolupat, guiats per un entrenador, davant d’un jurat; i, per l’altra, demostren la seva creativitat i enginy en el ‘Joc del Robot’. En un tauler de joc, el robot –dissenyat, construït i programat pels equips, utilitzant la tecnologia LEGO MINDSTORMS– ha de superar una sèrie de missions, amb un temps màxim dos minuts, i aconseguir el major nombre de punts.

L’objectiu és que els joves investiguin i resolguin problemàtiques actuals, apliquin conceptes matemàtics i científics en la vida real, desenvolupin habilitats i competències com el treball en equip, la resolució de problemes i la comunicació, i, sobretot, participin i es diverteixin el dia del torneig. Els participants demostren, així, que s’han organitzat com a equip i han integrat els valors que promou la FIRST LEGO League: inclusió, descobriment, col·laboració, innovació, diversió i impacte.

Set premis per reconèixer deu setmanes de feina
A les 13.30 h tindrà lloc la cerimònia de lliurament de medalles als participants i de premis als equips seleccionats. Lliuraran els premis Francesc Torres,  rector de la UPC;  Joan Callao, alcalde de Sant Adrià de Besòs; Berta Martín, responsable del Pla Social de la Fundació Scentia; Carlos Ortiz, un representant de Dragados, i els professors de l’EEBE Marta Pegueroles, responsable del torneig, Ernest Porqueras, cap d'àrbitres, Sebastián Tornil, cap de jutges i Raúl Benítez, sotsdirector de Relacions Internacionals de l’EEBE.

Els premis es distribueixen en diferents categories i reconeixen la feina realitzada pels equips en les diferents àrees clau del programa: Valors FIRST, Projecte d'Innovació, i Disseny del Robot. El més important és el premi Fundació Scentia al Guanyador, que classifica l’equip per a la Gran Final FIRST LEGO League Espanya, que se celebrarà els dies 28 i 29 de març a Santa Cruz de Tenerife. També s’atorgaran els premis Global Innovation Award, Valors FIRST LEGO League, Dragados al Projecte d’Innovació, Disseny del Robot, Comportament del Robot, Emprenedoria i Robotix a les Joves Promeses.

Potenciant el talent i les vocacions científiques i tecnològiques

En el torneig que acull l’EEBE hi participaran més 130 joves, distribuïts en 16 equips, procedents d’escoles, instituts i centres de robòtica de Barcelona, Badalona, Montcada i Reixac, Sant Adrià de Besòs i Santa Coloma de Gramenet.

D’aquests 16 equips, vuit hi participen mitjançant el Pla Social que la Fundació Scientia –entitat promotora de FIRST LEGO League a Espanya– està impulsant amb l’objectiu de promoure la igualtat d’oportunitats i potenciar el talent de nois i noies que provenen d’entorns més desafavorits, per tal que el foment de la ciència i la tecnologia arribi a tots els centres educatius. Aquests equips han estat becats per la Fundació Scientia i  han comptat amb el seguiment de professorat de l’EEBE.

Aquest any el torneig compta amb un equip format només per noies: l’equip Limahana, de l’Institut Juan Manuel Zafra de Barcelona. Aquest equip també ha estat becat per la Fundació Naturgy a través del programa GIRLS FIRST, una iniciativa per fomentar les vocacions STEM entre les noies.