Espectacles d’IA i música amb segell UPC, al Sónar+D

Espai Stage+D del festival Sónar+D

Estructures digitals creades per estudiantat del CITM

Estructures digitals creades per estudiantat del CITM

Dos grups de professors de l’Escola de Telecomunicació de Barcelona presentaran el seu projecte de música i tecnologia al Sónar+D, que té lloc del 15 al 17 de juny, a Barcelona. També es presentarà una iniciativa del BSC en què s'explora la història musical dels 30 anys del Sónar a través de ChatGPT i dos treballs experimentals d'estudiants del Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM).

15/06/2023

‘Astres’ és un dels projectes amb segell de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) que es presenta al Sónar+D, la trobada internacional d’art, ciència i cultura digital que té lloc del 15 al 17 de juny durant la celebració del 30è aniversari del festival Sónar, a Barcelona. És un treball creat per l’estudi català Playmodes, que compta amb la col·laboració de Francesc Rey, professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions i investigador del Centre de Comunicacions Avançades de Banda Ampla (CCABA), i en què es planteja la utilització de llum natural en obres d’art lumínic, una línia de recerca que han estat investigant.

El projecte, que es podrà conèixer el 15 de juny de 15:30 a 16 hores, a l'espai multipantalla Stage+D, utilitza un escàner làser per dibuixar i sonificar constel·lacions d’estrelles al cel nocturn. Rememora l’hàbit perdut de mirar al firmament a la recerca de respostes i qüestiona el paper de la humanitat en el vast univers desvetllat per la foscor de la nit.

En l’àmbit més musical, i en el marc del SónarMies, els professors Philippe Salembier, de l’ETSETB, membre del Departament de Teoria del Senyal i Comunicacions de la UPC i investigador de l’Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI), i Josep Maria Comajuncosas, de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i de l’Escola de Música d’Igualada, juntament amb el pianista i compositor Marco Mezquida i altres artistes, convertiran la sala noble del pavelló Mies van der Rohe en un escenari de música i Intel·ligència Artificial, amb el seu espectacle ‘Reprocessing... Piano+AI’. Hi participaran també una vintena d'estudiants de l'ETSETB.

En aquestes sessions de 45 minuts, que es podran veure el 15 de juny, a les 17 h, i els dies 16 i 17 de juny, a les 17 i a les 19 h, es mostrarà com la IA dialoga en directe a cada gest musical, amb sis assajos oberts al públic. Un o una artista participant d'aquesta o edicions anteriors del Sónar, com ara Carles Viarnès, Clara Aguilar, Marina Herlop, Francesco Tristano, Lluïsa Espigolé i Killin' Cactuz, guiats pels enginyers que han desenvolupat el programa, interactuaran a través del piano per primera vegada, experimentant, descobrint i creant un diàleg musical nou cada vegada, i creant, així, una obra musical.

Aquesta proposta és un projecte estrenat el 2021 a l’Auditori de Barcelona, amb motiu de l’AI and Music S+T+ARTS Festival, i és fruit de la maduració creativa i tecnològica duta a terme per aquest grup de co-creació, sorgit del Thinking Lab creat en aquella edición del Festival. Des d’aleshores, el Tinking Lab s’ha constituït com un laboratori de recerca aplicada, liderat per l’IDEAI i el Centre de la Imatge i la Tecnologia Multimèdia (CITM) de la UPC, i coordinat juntament amb Sónar.

D’altra banda, el grup d'Anàlisi i Visualització de Dades del Barcelona Supercomputing Center - Centro Nacional de Supercomputación (BSC-CNS) presentarà al Sónar+D el projecte 'EXPLAIN, chat.in.a.box', una sessió en la qual s’explorarà la història musical dels 30 anys del Sónar a través de ChatGPT.

Entorns surrealistes i escultures digitals del CITM
A l'exposició Project Area-Realities+D (AR/VR), durant els tres dies del festival es podran veure, entre d'altres, dos projectes experimentals de realitat virtual i escultures digitals que representen món surrealistes, i que han estat creades per estudiants del CITM. Es tracta de les obres City of Tears, dels estudiants Daniel Anter, Judith Berenguer, Oscar Cerezo i Edurne Espes; i A look in the deep, de Leyre-Ying Paredes, Cristina Gutierrez, Victoria Castro, Carla Asensio i Claudia Dai. Ambdues s'han desenvolupat en el marc de l'assignatura d'Aplicacions Interactives i han estat coordinades pels professors Carles Sora i Esen Küçüktütüncü, del grau en Disseny, Animació i Art Digital. Aquests projectes es van presentar anteriorment a l'exposició Digital Impact del Museu Disseny Hub de Bcn.