Fisidabo 2K: més de 2.000 estudiants transformen les atraccions en un gran laboratori de Física

Alumnes d'ESO i Batxillerat experimenten amb la física als autos de xoc

Alumnes de 4t d’ESO i 1r i 2n de batxillerat han realitzat 24 propostes diferents d’experiments a les atraccions del Parc d'Atraccions del Tibidabo, en la segona edició d’aquest projecte científic, organitzat conjuntament pel Parc, el grau en Enginyeria Física de l'Escola de Telecomunicació de Barcelona de la UPC i Ciència 360.

17/05/2019

El Parc d’Atraccions del Tibidabo s’ha convertit durant el dia d’avui en un gran laboratori científic, que ha permès a més de 2.000 alumnes de quart d’ESO i Batxillerat realitzar diversos experiments de física utilitzant les atraccions del Parc. La jornada d’experimentació Fisidabo 2K, organitzada pel Parc, el grau en Enginyeria Física de l'Escola de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i Ciència 360, i impulsada per Luis Carlos Pardo, professor de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC, té com a objectiu que els i les alumnes aprenguin física prenent part del procés d’aprenentatge de forma activa en un entorn lúdic.

D’aquesta manera, aquells conceptes que poden ser difícils d’explicar a la pissarra de l’aula es poden experimentar en primera persona, i són els propis alumnes els que poden calcular i mesurar magnituds físiques. Es tracta d’un aprenentatge accessible i, alhora, flexible, aportant creativitat i innovació, però amb tot el rigor acadèmic. Així, es manté la motivació dels alumnes i es té en compte, també, un component social a l’hora de realitzar l’aprenentatge.

24 maneres diferents d'experimentar amb la física

Els estudiants han realitzat 24 propostes d’experiments i han pogut, entre d’altres experimentacions, comprovar la segona Llei de Newton amb el moviment de rotació del Diavolo, calcular l’acceleració, velocitat i l'energia a la Muntanya Russa, estudiar la microgravetat al Piratta o el moviment circular del Viking i comprovar el per què els miralls del Miramiralls deformen les imatges en reflectir-les.

Aquest ha estat el segon any de gran abast escolar del Fisidabo, després de l’experiència d’edicions anteriors amb el projecte Fisidabo Hipàtia, realitzat per alumnes del Batxillerat internacional del programa de Ciències i Matemàtiques CELLEX i estudiants del grau en Enginyeria Física. Aquest any, el vuitè consecutiu que s’ha celebrat, 6 equips d’estudiants han portat a terme l’experiment que ells mateixos han creat i dissenyat, utilitzant també les atraccions del Parc. En les passades edicions, tres d’aquests projectes han tingut un abast internacional, arribant a publicar-se a la reconeguda revista European Journal of Physics.

Les condicions meteorològiques d’avui al cim del Tibidabo han dificultat el ple desenvolupament de les experimentacions programades. És per això que el Parc i els organitzadors del Fisidabo han habilitat tres dies de juny per a què les escoles participants que vulguin puguin tornar a concloure els exercicis previstos.

Fisidabo Lab Show - Activitats científiques en família el cap de setmana
En la mateixa línia, el diumenge 19 s’ha preparat el Fisidabo Lab Show, una sèrie d’activitats científiques participatives creades per alumnes i professors de l'EEBE destinades a tota la família.

Entre les activitats destaquen els tallers participatius “Som energia neta”, una cursa amb cotxes de joguina que pretén conscienciar sobre la contaminació a les ciutats, i el taller “Som al laboratori”, on tothom que participi podrà fer de científic i científica a un laboratori molt particular.

A més, a les 13 h i a les 15 h, a la Plaça dels Somnis, tothom podrà gaudir d’un espectacle de divulgació científica anomenat “Som molècules amb potes”, que explicarà de forma original diferents reaccions químiques dels elements que ens envolten.