Guillem Alenyà, nou director de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial

Guillem Alenyà és científic titular del CSIC a l'IRI des de l'any 2017

Guillem Alenyà, nou director de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial
Descarregar

Acte de presa de possessió de Guillem Alenyà com a director de l'IRI

L’investigador Guillem Alenyà ha pres possessió del càrrec com a nou director de l’lRI, centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i de la UPC. Pren el relleu a Juan Andrade, que ha estat al capdavant d’aquest centre de recerca des del 2014. Així mateix, Júlia Borràs és la nova sotsdirectora de l'IRI.

02/12/2020

Guillem Alenyà és el nou director de l’Institut de Robòtica i Informàtica industrial (IRI) després d’haver pres possessió del càrrec el 27 de novembre, en un acte que ha tingut lloc a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC).

Graduat en Enginyeria Informàtica a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC l’any 2000, Alenyà es va doctorar també a la UPC el 2007, amb un treball sobre navegació de robots mòbils mitjançant contorns actius, que va desenvolupar en part a l’empresa Robosoft, a França, on va rebre el suport d’una beca Marie-Curie de la Unió Europea (FP6).

Des de l’any 2017, és científic titular del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a l’IRI, centre conjunt amb la UPC en el qual ha ocupat diversos càrrecs, entre altres, membre de la junta com a cap de la divisió i representant de doctors. Ha exercit també funcions docents, com a professor en el programa del màster en Automàtica i Robòtica. I va crear el Laboratori de Vida Assistida de l'IRI, del qual n’ha estat fins ara el responsable.

Ha liderat diferents projectes europeus i estatals, i ha coordinat diversos projectes de transferència tecnològica, que inclouen la comprensió d’imatges, la millora de la visió, l’aprenentatge de regles a partir d’exemples humans i les tasques d’execució de planificació.

Expert en robòtica assistiva
L’àrea d’expertesa del nou director de l’IRI és la robòtica assistiva, centrada en tasques de contacte entre robots i persones, i en la manipulació de tèxtils. Centra la seva activitat de recerca, principalment, en el camp de la visió artificial, i, d’altra banda, en l’adaptació i personalització dels comportaments dels robots.

Actualment, és coordinador del projecte SIMBIOTS sobre robots cooperatius, i investigador principal dels projectes SOCRATESsobre la qualitat de la interacció dels robots socials, BURGsobre la manipulació tèxtil comparativa i HuMoUR, sobre la transferència d’habilitats entre humans. És cofundador de l’spin-off Datision, centrada en l’aplicació de la intel·ligència artificial per a la presa de decisions en l’entorn de la Indústria 4.0.

Ha publicat més d’un centenar d’articles científics en les revistes i congressos més prestigiosos de l'àrea i s’inclou entre els autors UPC amb articles més citats (2020).

És revisor de projectes per diversos organismes internacionals i forma part del comitè editorial de diverses revistes i congressos, tasques que combina amb una intensa activitat de divulgació.