Guillem Alenyà repeteix com a director de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial

Guillem Alenyà assegut en un dels laboratoris de l'IRI
Descarregar

Guillem Alenyà, en un dels laboratoris de l'IRI

Guillem Alenyà durant l'acte de presa de possessió,m  acompanyat pel delegat del CSIC a Catalunya, Luís Calvo, el rector Daniel Crespo i la secretària general de la UPC, Ana B. Cortinas
Descarregar

Guillem Alenyà durant l'acte de presa de possessió,m acompanyat pel delegat del CSIC a Catalunya, Luís Calvo, el rector Daniel Crespo i la secretària general de la UPC, Ana B. Cortinas

L’investigador Guillem Alenyà continuarà al capdavant de l’lRI, centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i de la UPC que dirigeix des de novembre del 2020.

09/02/2024

L'investigador Guillem Alenyà ha iniciat el segon mandat com a director de l’Institut de Robòtica i Informàtica industrial (IRI) després de prendre possessió del càrrec, el 6 de febrer. L'acte ha tingut lloc a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC)  i ha comptat amb la participació del rector de la UPC, Daniel Crespo i del delegat del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a Catalunya, Luis Calvo.

Graduat en Enginyeria Informàtica a la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la UPC l’any 2000, Alenyà es va doctorar també a la UPC el 2007, amb un treball sobre navegació de robots mòbils mitjançant contorns actius, que va desenvolupar en part a l’empresa Robosoft, a França, on va rebre el suport d’una beca Marie Curie de la Unió Europea (FP6).

En la actualitat és investigador científic del CSIC a l’IRI, centre conjunt amb la UPC que ha dirigit en els darrers tres anys. Anteriorment, va ocupar diversos càrrecs, entre altres, membre de la Junta com a cap de la divisió i representant de doctors.

També ha exercit funcions docents, com a professor en el programa del màster en Automàtica i Robòtica, i va ser creador  del Laboratori de Vida Assistida de l'IRI, del qual ha estat responsable fins a ocupar la direcció de l'Institut.

Ha liderat diferents projectes europeus i estatals, i ha coordinat diversos projectes de transferència tecnològica, que inclouen la comprensió d’imatges, la millora de la visió, l’aprenentatge de regles a partir d’exemples humans i les tasques d’execució de planificació.

Expert en robòtica assistiva
L’àrea d’expertesa de Guillem Alenyà és la robòtica assistiva, centrada en tasques de contacte entre robots i persones, i en la manipulació de tèxtils. Centra la seva activitat de recerca, principalment, en el camp de la visió artificial, i també en l’adaptació i personalització dels comportaments dels robots.

Actualment, és coordinador de la iniciativa LabORA (Laboratori Obert de Robòtica Assistencial), la qual aplega diferents entitats del sector de la robòtica assistencial per crear tecnologia, identificar les necessitats sociosanitàries i dinamitzar el teixit industrial. A més, és investigador principal de projectes com ARISE −sobre automatització de tasques robòtiques −, TRAIL −sobre la transparència en la comprensió de robots − i SECUROPS, sobre robots socials en espais públics−. Així mateix també participa en diferents projectes en col·laboració amb hospitals i entitats sanitàries com ara la coordinació del projecte FRAILWATCH per la monitorització robòtica de la fragilitat de persones grans. És cofundador de l’spin-off Datision, centrada en l’aplicació de la intel·ligència artificial per a la presa de decisions en l’entorn de la Indústria 4.0.

Ha publicat més d’un centenar d’articles científics en les revistes i congressos més prestigiosos de l'àrea i s’inclou entre els autors UPC amb articles més citats.

És revisor de projectes per diversos organismes internacionals i forma part del comitè editorial de diverses revistes i congressos, tasques que combina amb una intensa activitat de divulgació.