L’IDEAI-UPC i el CIMNE participen en el projecte Gavius, un assistent virtual per tramitar ajuts socials

Descarregar

Imatge: Jack Moreh

Descarregar

Imatge de la presentació del projecte 'Gavius'

El centre específic de recerca en Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAl) de la UPC i el Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE) participen en la creació d’un assistent virtual per a l’Ajuntament de Gavà orientat a donar a conèixer a la ciutadania i tramitar els ajuts socials des del mòbil. Les proves pilot del projecte, que porta per nom ‘Gavius’, es desenvoluparan a Gavà i Mataró en el darrer trimestre del 2021.

28/11/2019

El projecteGavius’, liderat per l’Ajuntament de Gavà, està centrat a desenvolupar un assistent virtual per comunicar als ciutadans els ajuts socials que poden rebre i automatitzar el procés de sol·licitud i posterior cobrament. A través d’una aplicació, accessible per a telèfons mòbils i  pantalles tàctils i tòtems distribuïts per la ciutat, i mitjançant l’ús de la intel·ligència artificial, es podran conèixer, sol·licitar i gestionar els ajuts de manera còmoda, ràpida i senzilla. En el projecte hi participen el centre de recerca en Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAl) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i el Centre Internacional de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE), centre de recerca consorciat per la Generalitat de Catalunya i la mateixa Universitat.

Les persones que facin servir l’aplicació s’identificaran a través de les seves dades biomètriques i podran obtenir informació, i sol·licitar i gestionar els ajuts al moment. Per poder automatitzar els processos amb aquesta eina, es dissenya un sistema d’intel·ligència artificial que aprèn constantment de les diverses tipologies d’ús i identifica potencials usuaris receptors. D’aquesta manera, Gavius permetrà una identificació digital, a través del reconeixement facial o biomètric, per mantenir la privacitat de l’usuari i amb una fàcil usabilitat.

De forma paral·lela, es dissenya també un assistent per als treballadors dels serveis socials i d’atenció ciutadana perquè puguin informar dels ajuts als quals es pot optar segons la casuística de cada persona i, alhora, procedir al pagament de manera automàtica.

El nou assistent virtual també està pensat perquè es pugui implementar en molts altres casos d’ús que millorin la relació actual de la ciutadania amb l’administració.

L’IDEAI  lidera el paquet de treball que ha de permetre dissenyar i implementar la gestió de dades del sistema i els models predictius d'ajut al ciutadà. El treball d’aquest centre de recerca és focalitza en el desenvolupament algorísmic dels sistemes de suport a la decisió, en l'anàlisi ètic del sistema global i en la formació dels tècnics en l'ús del sistema.

En aquest sentit, el CIMNE aportarà al projecte la identificació i la recollida d’informació rellevant a les fonts de dades disponibles amb la finalitat d’utilitzar-la per als models que es desenvoluparan. D’aquesta manera, proporcionarà l’extracció de dades i la seva transformació de manera adequada. També ajudarà en el desenvolupament de la interfície d’interacció entre el ciutadà i els serveis dels Ajuntaments. El sistema bot i el sistema de planificació de recursos públics, que seran la principal novetat que s’utilitzaran durant la implementació de la prova pilot i del prototip final del projecte, seran incorporats en pantalles tàctils i tòtems per fer-los accessibles al ciutadà.

El projecte, que es va presentar el 15 de novembre a l’Ajuntament de Gavà, compta amb finançament europeu del programa Urban Innovative Actions (UIA) i amb la col·laboració d’un paternariat format per administracions públiques, empreses tecnològiques, centres de recerca i societat civil. Així, hi participen la plataforma XNet, l’Admnistració Oberta de Catalunya (AOC),  GFI i Ernst & Young. Amb aquesta iniciativa l’Ajuntament fa un pas més per aconseguir ser una entitat Data Driven, de manera que les dades siguin utilitzades com a eina bàsica per a la gestió i la presa de decisions.