L’IDEAI-UPC participa en un projecte per detectar precoçment, amb intel·ligència artificial, malalties derivades de l’envelliment

El centre de recerca Intelligent Data Science and Artificial Intelligence (IDEAI) de la UPC forma part del projecte AI4HealthyAging, que desenvoluparà solucions intel·ligents per a la detecció precoç de malalties neurològiques, motores i degeneratives derivades de l’envelliment. El projecte ha estat subvencionat amb els fons europeus Next Generation amb una dotació de 12,5 milions d’euros, el finançament més alt d’entre els projectes presentats.

26/09/2022

L’IDEAI-UPC, el centre de recerca especialitzat en intel·ligència artificial de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (UPC), és un dels 15 col·laboradors del consorci, que compta amb entitats públiques i privades del sector industrial i sanitari. El projecte té com a objectiu dissenyar i construir algoritmes d’intel·ligència artificial (IA) que permetran realitzar un diagnòstic precoç de malalties derivades de l’envelliment durant el seguiment de pacients que han patit una insuficiència cardíaca o un ictus. A més, aquest sistema d’IA també ajudarà a la presa de decisions en aquests pacients. El projecte, a més, analitzarà altres malalties com la sarcopènia, el Parkinson o la pèrdua d’audició, entre d’altres.

AI4HealthyAging s’emmarca en el programa Missions de I+D en Intel·ligència Artificial 2021 del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital i forma part de l’agenda Espanya Digital 2025 i de l’Estratègia Nacional d’intel·ligència artificial. Estarà finançat per la Unió Europea a través dels Fons Next Generation i compta amb un pressupost de 12,5 milions d’euros.

“La col·laboració entre entitats públiques i privades en l'àmbit de la sanitat és cada cop més freqüent a l'hora d'aprofitar tot el potencial dels ecosistemes de dades. En integrar dades de gran valor, procedents de fonts diverses, permet la co-creació, que ajuda a afrontar plegats reptes complexos. La creació d'aquest consorci amb institucions públiques i empreses capdavanteres en diversos camps ens submergeix en un viatge apassionant que té com a destinació final ajudar la població més longeva amb malalties neurològiques, motores i degeneratives, a través de la Intel·ligència Artificial. Ens sentim molt afortunats per haver estat el projecte seleccionat amb més finançament. Això demostra el nostre fort posicionament, no només al camp de la IA, sinó també com a soci d'enginyeria d'I+D global, innovador i sostenible”, destaca Daniel Iglesias, director general de Capgemini Engineering a Espanya.

El consorci, liderat per Capgemini, està format per un total de 15 organismes i entitats representatives del sector industrial i sanitari, entre els quals hi ha la UPC, l'Institut Tecnològic d'Aragó, Institut Cajal (CSIC), Institut Aragonès de Ciències de la Salut, Institut d'Investigació Sanitària Aragó, Universitat de València, Barcelona Supercomputing Center, Creu Roja Espanyola, Fundació Andalusa per a la Investigació i Gestió del Coneixement en Otorinolaringologia (FAIGESCO), Bitbrain, Podoactiva, Technaid, INNTEGRA i Starlab.