IDEM, el nou projecte de Unite! per la mobilitat d'estudiants universitaris que integra la Diversitat, la Inclusió i Equitat

L'equip de l'IDEM durant la primera reunió de projecte transnacional en persona celebrada al Campus Nord de la UPC
Descarregar

L'aliança Unite! aposta per la implantació d'un nou model de mobilitat d'estudiants europeus inclusiu, a través del projecte Erasmus+ IDEM. La UPC és una de les universitats que lideren el projecte i ha acollit a Barcelona la primera reunió presencial del grup de treball.

06/04/2022

El nou projecte Erasmus+ "IDEM - Inclusió, Diversitat, Equitat en la Mobilitat", té com a objectiu garantir i facilitar la participació plena d'estudiants amb discapacitat, refugiats i de primera generació en tots els programes de mobilitat entre les universitats associades a Unite! Es tracta d'estudiants amb una representació encara molt baixa en els programes tradicionals de mobilitat física com Erasmus+. Quan es preparen per estudiar a l'estranger, molt sovint s'enfronten a limitacions estructurals que fan molt més difícil la realització d'experiències a l'estranger. Unes barreres i reptes d'accés discriminatoris, que comporten que molts d'aquests estudiants ni tan sols es plantegin participar en programes de mobilitat durant la seva formació universitària.

Basant-se en experiències prèvies de les universitats membres de l'aliança Unite!, el nou projecte Erasmus+ "IDEM - Inclusió, Diversitat, Equitat en la Mobilitat", té com a repte desenvolupar solucions concretes durant els pròxims tres anys que ofereixin, al major nombre possible d'estudiants, l'oportunitat de participar en els programes de mobilitat entre les universitats associades a Unite!

Durant la seva primera reunió presencial del projecte transnacional, celebrada al campus de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) (30 de març - 1 d'abril), l'equip de IDEM va treballar en la planificació dels mòduls de la seva pròxima formació a Grenoble INP (28 - 30 de juny de 2022) i en la definició de la metodologia i organització dels programes pilot de mobilitat de IDEM.

IDEM crearà i elaborarà dos programes pilot, tots dos centrats a millorar les condicions dels estudiants que sofreixen discriminació pels obstacles en l'accessibilitat i la divulgació, tal com prioritza el nou Programa Erasmus +. La Universitat de Aalto i la Universitat Tècnica de Darmstadt es centraran en els estudiants amb problemes de salut i discapacitats; el INP de Grenoble, juntament amb la UPC i la Universidade de Lisboa, es concentraran en els estudiants que experimenten, entre altres coses, barreres degudes a diferències culturals i barreres socioeconòmiques. Està previst que els pilots comencin en l'estiu de 2023.

Segons Benedetta Gennaro, cap de la Unitat de Serveis d'Estudiants Internacionals i Integració de Refugiats de la Universitat Tècnica de Darmstadt, aquests pilots oferiran “ajuda concreta a altres universitats europees per a desenvolupar programes de mobilitat més flexibles que reconeguin les diferències individuals i responguin a necessitats específiques d'aquests col·lectius”.

Projecte IDEM

El projecte està coordinat per la Universitat Tècnica de Darmstadt, en col·laboració amb el INP-UGA de Grenoble (França), la Universitat d'Aalto (Finlàndia), la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (Espanya) i la Universidade de Lisboa (Portugal). Els responsables del projecte preveuen que IDEM tingui un impacte tant en els estudiants com en les universitats associades a través de la implantació d'un model de mobilitat que simplificarà la burocràcia dels actuals sistemes d'intercanvi fent-los més àgils i orientats a la mobilitat a curt i llarg termini, així com per a la mobilitat combinada.

El projecte preveu una formació per al personal universitari sobre les discapacitats, les dificultats i els desavantatges entre la població estudiantil i oferirà eines per a atendre les seves necessitats en matèria de mobilitat. També s'ha previst l'organització de Bootcamps (sessions de treball col·laboratiu), on es promouran debats i reflexions sobre la Diversitat, la Inclusió i l'Equitat en el Sistema Europeu d'Educació Superior. Aquests tres conceptes són la base per a construir una comunitat universitària que fomenti el respecte mutu i promogui l'apoderament de tots els estudiants. Amb els Bootcamps s'estimularà un discurs obert per a aprendre els uns dels altres sobre com establir condicions de vida, aprenentatge i treball veritablement democràtiques en les universitats europees.

Aquestes formacions i debats serviran també per a dissenyar i compartir un kit d'eines que ofereixi a les institucions d'educació superior recursos integrals que els ajudin a identificar i incloure les diferents dimensions de la diversitat i inclusió en la planificació de les estratègies de les universitats.