Identificats més de 300 punts crítics d’accessibilitat en les vuit mapathons ‘Fora Barreres!’

Alguns dels participants a la 'maphaton' organitzada al barri de Sagrada Família de Barcelona
Descarregar

Sis anys avançant en la inclusió

És el sisè any consecutiu en què la UPC organitza les mapathons d’accessibilitat. L'any 2021 van tenir lloc vuit maphatons 'Fora Barreres', a Barcelona, Badalona, Cardedeu, Lliçà d'Amunt, Sabadell i Terrassa. L’any 2020, es va realitzar la 'BETAMaphaton’, que va comptar amb la implicació dels ajuntaments de Barcelona, Cervelló, Lliçà d'Amunt, Montmeló, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Vilanova i la Geltrú, i la realitzada en el marc de la Festa d’Arquitectura de Les Corts. Les anteriors van ser la mapathon del Campus de la UPC a Terrassa, que va tenir lloc la tardor del 2019; la del Campus Diagonal Nord, a Barcelona, a la primavera del 2018, i la del districte de Les Corts, també de Barcelona, que va ser la primera en realitzar-se l'any 2017.

Gairebé 250 persones voluntàries han participat en les vuit 'mapathons' organitzades amb amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat per identificar punts crítics d'accessibilitat, sensibilitzar i avançar cap a la inclusió. L'activitat, realitzada a partir d'eines TIC i sistemes d'informació geogràfica, ha permès detectar més de 300 punts de millora als municipis de Barcelona, Badalona, Cervelló, Terrassa i Vilanova i la Geltrú.

21/12/2022

Tot i els avanços en matèria d'accessibilitat, encara hi ha barreres a la via pública que dificulten la mobilitat de les persones amb discapacitat. Amb l'objectiu d'identificar els punts crítics d'accessibilitat, sensibilitzar i avançar cap a la inclusió, la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) organitza des de l'any 2017 les maphatons d'inclusió, en col·laboració amb el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i diverses entitats socials i ajuntaments. Es tracta d'activitats col·laboratives en què, gràcies a la participació de persones voluntàries, es recull i comparteix informació clau d'accessibilitat en diferents zones.

Enguany, s'han organitzat vuit mapathons d'inclusió 'Fora Barreres' entre el 26 de novembre i el 2 de desembre, amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, que han comptat amb la participació de prop de 250 voluntaris i voluntàries i que han permès identificar 310 punts crítics d'accessibilitat a Barcelona -als barris de Sant Andreu, Les Corts, Sagrada Família i Raval-, així com als municipis de Badalona, Cervelló, Terrassa i Vilanova i la Geltrú

Activitat col·laborativa i simultània a diversos municipis
Les maphatons han tingut lloc a diferents localitzacions, en col·laboració amb les escoles i facultats de la UPC, entitats i ajuntaments. S'han identificat obstacles i impediments que ocupen la via pública i dificulten la mobilitat, així com punts d'accessibilitat deficients. Les localitzacions concretes d'aquests punts es poden consultar als mapes enllaçats:

Què és una 'mapathon'?
És una activitat col·laborativa que busca obtenir informació sobre problemes concrets mitjançant les xarxes socials i un sistema de geolocalització. En el cas de les mapathons d’inclusió, tenen com a objectiu obtenir i compartir informació sobre carències o entrebancs que impedeixen o dificulten l'accessibilitat en una zona determinada i donar-ne visibilitat, amb la finalitat d'ajudar a posar-hi remei al més aviat possible. La finalitat d'aquest tipus d'accions, obertes a la participació ciutadana, és poder identificar punts crítics, sensibilitzar sobre l'accessibilitat i utilitzar Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS) per avançar amb l'ús d'aquestes eines per a la millora de l'accessibilitat, contribuint així a tenir ciutats i pobles més inclusius.