Identifiquen molècules antivirals contra el SARS-CoV-2

Descarregar

El Grup de de Biotecnologia Molecular i Industrial ha simulat per ordinador el centre actiu de l’enzim amb un inhibidor comercial (no fàrmac)

El Grup de de Biotecnologia Molecular i Industrial de la UPC duu a terme un estudi per identificar molècules antivirals contra el SAR-CoV-2 i contribuir, així, al desenvolupament de teràpies innovadores per combatre el virus.

27/05/2020

L’estudi del Grup de de Biotecnologia Molecular i Industrial (GBMI)de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), dirigit per Juan Jesús Pérez, permetrà  identificar fàrmacs que es trobin actualment al mercat que mostrin tenir activitat inhibitòria d’un enzim -la proteasa Mpro- del SARS-CoV-2, i per tant, amb capacitat antiviral. Aquests compostos permetrien eliminar la càrrega viral en pacients amb COVID-19, és a dir, que paralitzarien la duplicació del virus.

L’objectiu és fer servir aquesta proteasa com a diana terapèutica per identificar molècules amb capacitat inhibitòria de l’enzim Mpro que ja estiguin aprovats per al seu consum com a medicaments per al tractament d’altres malalties. Això permetria el seu us de forma gairebé immediata, sense passar pel llarg procés d’assajos de nous medicaments que comporten uns deu anys o més. Així mateix, s’estudiarà la identificació de productes naturals amb un perfil inhibitori del mateix enzim.

En l’estudi es farà servir una estratègia similar a la que va permetre descobrir els primers compostos antivirals contra el HIV per al tractament de la SIDA i, per tant, es desenvoluparà mitjançant tècniques de disseny de fàrmacs per ordinador. Com a resultat, s’obtindrà un llistat de diverses molècules que podran ser assajades in vitro per la seva efectivitat.

Aquest és un dels projectes finançats en el marc de la convocatòria d’investigació de l’Instituto de Sanidad Carlos III per ajudar a afrontar la pandèmia.