L'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial celebra 25 anys a l'avantguarda de la robòtica i l'automàtica

Els robots Tibi i Dabo de l'IRI

Els robots Tibi i Dabo de l'IRI

La investigadora Carme Torras, amb un robot

La investigadora Carme Torras investiga la manipulació robotitzada de tèxtils

Simulació gràfica

La computació gràfica és un dels àmbits de recerca de l'IRI

L'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) celebra els 25 anys de vida convertit en un centre de referència internacional en l'àmbit de la investigació en robòtica i control automàtic. En els propers mesos, comptarà amb un nou laboratori per investigar en robòtica assistencial. L'1 de juliol ha organitzat un acte commemoratiu al qual han assistit diferents representants institucionals.

01/07/2022

Fundat l’any 1995, l'Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) –institut mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC)– ha centrat la seva recerca en diversos temes que han anat evolucionant, com ara el control automàtic, la cinemàtica de robots, la computació gràfica, els sistemes d'energia i la interacció robot-humà, entre d'altres. En els propers anys, el centre abordarà els importants reptes oberts en robòtica, automàtica i intel·ligència artificial, tot donant forma a una nova i ambiciosa plataforma. Es tracta del futur Laboratori Obert de Robòtica Assistencial (LabORA), una nova infraestructura que es construirà els propers mesos i que albergarà iniciatives de diferents entitats al sector healthcare i d'aplicació de la robòtica a entorns sanitaris i assistencials.

Centre pioner en investigació tecnològica
L'IRI s'estructura al voltant de quatre grups de recerca: Robòtica Computacional, Control Automàtic, Percepció i Manipulació i Robòtica Mòbil. A través d'aquests grups, l'IRI ha esdevingut un dels principals centres de recerca a Espanya i ha contribuït a l'avenç de la revolució tecnològica.

Investigar la manipulació robotitzada de tèxtils, així com la seva modelització matemàtica és l'objectiu d'un dels principals projectes actuals de l'IRI: 'Cloth manipulation learning from demonstration (CLOTHILDE)', finançat amb un ajut Advanced Grant de l'European Research Council (ERC), atorgat l’any 2018 a la professora Carme Torras. Aquesta investigadora ha estat guardonada recentment amb el Premi Nacional de Recerca Julio Rey Pastor 2020 del Ministeri de Ciència i Innovació i amb el Premi Nacional de Recerca 2021 de la Generalitat de Catalunya.

Aquest projecte, juntament amb el desenvolupament dels robots mòbils Tibi i Dabo, passant pel disseny de prototips de vehicle autònom, robots programats per a l'ajuda ciutadana o robots cooperatius per recol·lectar raïm de taula, fins i tot robots repartidors de mercaderies, com l'Ona, així com sistemes intel·ligents per impulsar l'operativitat en entorns industrials, entre moltes altres iniciatives, configuren alguns dels avenços tecnològics duts a terme per aquest institut de recerca capdavanter.

26 projectes en marxa
L'IRI va obrir les portes a l'edifici Nexus del Campus Diagonal Nord de la UPC, a Barcelona, però no va ser fins l'any 2001 quan es va traslladar a la seva ubicació actual, al Campus Diagonal Sud de la UPC. Actualment, les instal·lacions de l'IRI inclouen 1.876 metres quadrats on s'inclouen cinc laboratoris de recerca i àrees d'experimentació exteriors per a experimentació en robòtica urbana.

Dirigit per l'investigador del CSIC Guillem Alenyà, l'institut compta actualment amb un equip de 123 persones, 39 de les quals són investigadors doctors; 54, estudiants de doctorat; 19, personal tècnic, i 11, personal de gestió i administració. Un conjunt d’equips mixtos que potencien les col·laboracions entre CSIC i UPC posant en valor les capacitats de cada institució. L'institut té en actiu 26 projectes de recerca, entre els quals s'hi inclouen vuit projectes europeus en el marc del programa Horizon2020 i dos més del programa Horizon Europe); deu projectes dins del Pla Nacional, un projectes regional i set propis del CSIC.

Durant el període en què Juan Andrade va ser director,  l'IRI va ser guardonat amb l'acreditació d'excel·lència María de Maeztu (2017-2021) de l'Agència Estatal de Recerca (AEI), amb què s'ha dut a terme un programa estratègic de recerca en robòtica centrada en humans sota la supervisió del professor Alberto Sanfeliu. Així mateix, és un dels centres TECNIO de la Generalitat de Catalunya, un segell que reconeix les capacitats de transferència de tecnologia de centres universitaris.

D'altra banda, l'important impacte social i econòmic que han tingut durant aquests anys l'activitat de recerca de l'IRI s'ha traduït en col·laboracions freqüents amb empreses i entitats socials. En aquest sentit, els investigadors de l'IRI també estan donant resposta a l'interès que desperta la robòtica entre la societat, mitjançant l'organització i la participació de manera continuada en xerrades, debats i esdeveniments divulgatius, en aspectes tan actuals com la relació entre l'ètica i la robòtica.

Acte commemoratiu, l'1 de juliol
L'IRI va fer 25 anys el mes de novembre passat, tot i que, a causa de la pandèmia, va haver d'ajornar la celebració fins aquest divendres 1 de juliol. A l'acte de commemoració hi han assistit diversos representants del CSIC, de la UPC i de la Generalitat de Catalunya, i ha comptat amb visites guiades i demostracions del funcionament de robots en alguns dels laboratoris del centre. Així mateix, s'ha presentat un llibre on es relaten els 25 anys d'història de l'institut.