Inaugurat el TechLab Manresa, un espai divulgatiu i tecnològic obert a la comunitat educativa i a la ciutadania

El TechLab Manresa, la  nova instal·lació inaugurada l'11 d'octubre passat, ubicada al pati interior de l'EPSEM i amb accés directe des del carrer
Descarregar

El TechLab Manresa, la nova instal·lació inaugurada l'11 d'octubre passat, ubicada al pati interior de l'EPSEM i amb accés directe des del carrer

Nois i noia (en primer pla) de secundària durant un taller de robòtica i programació en un dels laboratoris de l'EPSEM, on es feien fins ara una part de de les activitats del TechLab Manresa
Descarregar

Foto superior i anterior: alumnes de secundària durant un taller de robòtica i programació en un dels laboratoris de l'EPSEM, on es feien fins ara una part de de les activitats del TechLab Manresa

Dues nenes de secundària en un laboratori de l'EPSEM
Descarregar

La iniciativa també acosta les àrees STEAM a la ciutadania i a l'alumnat de primària

L’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) compta des d'aquest curs amb noves instal·lacions dedicades a la divulgació científica i a la tecnologia: es tracta del TechLab Manresa, un espai obert tant a la comunitat UPC com a la resta de la comunitat educativa i a la ciutadania. En la inauguració oficial del nou espai, celebrada l'11 d'octubre, el director de l'Escola, Pere Palà; i la responsable de TechLab Manresa, Montserrat Méndez, han explicat el projecte, en marxa, des del gener del 2022, en altres laboratoris de l'EPSEM. També han participat l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, i el rector de la UPC, Daniel Crespo.

11/10/2023

La iniciativa TechLab Manresa neix el gener del 2022 amb una doble finalitat; d’una banda, oferir un programa permanent d’activitats al voltant de la tecnologia i, de l’altra, proporcionar un espai dotat d’equips amb tecnologia puntera d’accés obert. En aquell moment, les activitats es van iniciar als laboratoris de l'Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC). La inauguració del nou TechLab Manresa, ubicat al pati de l’Escola, permet ara englobar totes aquestes activitats en un mateix espai més proper per a les persones que vulguin participar de les activitats o la tecnologia que se’ls ofereix.

I és que l’objectiu principal és fer arribar la ciència i la tecnologia a la ciutadania de manera lúdica i crear vocacions en l'àmbit de l'enginyeria entre el jovent, especialment entre noies i dones per ajudar a reduir la bretxa de gènere en aquest camp.

Aquesta iniciativa també acostarà les àrees STEAM a la ciutadania, oferirà un espai de treball col·laboratiu dotat de tecnologia innovadora i complementarà la formació dels col·lectius més joves més enllà de l'escola i l’institut. A més de teixir noves relacions amb la ciutadania, la iniciativa neix també per fomentar noves aliances o enfortir-ne de ja existents amb altres entitats i agents socials i econòmics del territori. Una de les seves missions també és treballar activament en l'assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).

TechLab Manresa ha començat oferint un programa permanent d’activitats al voltant de la tecnologia, on tothom pot participar en activitats de formació o divulgació tecnològica grupals, en format de tallers pràctics o xerrades.

En un futur pròxim, es posarà en marxa l’ús individual dels equipaments, amb l’objectiu d’esdevenir un espai maker de referència obert tant a la comunitat universitària en particular com a la ciutadania en general. Un espai on prototipar i implementar idees amb maquinària específica i d’alta qualitat tecnològica, aprenent amb el principi learn-by-doing (aprenentatge mitjançant la pràctica) i el do it yourself (fes-ho tu mateix).

Aquesta iniciativa compta amb el suport parcial de l’Ajuntament de Manresa i és un pas més en la direcció de fer realitat el campus universitari de quarta generació, obert a la ciutat i al territori, que la UPC està construint a l’espai de la Fàbrica Nova de Manresa.

L’acte d'inauguració, que ha tingut lloc l'11 d'octubre, ha comptat amb les intervencions de Pere Palà, director de l'EPSEM; Montserrat Méndez, directora de la Biblioteca del Campus Universitari de Manresa (BCUM) i que assumeix també la direcció del TechLab; Marc Aloy, alcalde de Manresa, i Daniel Crespo, rector de la UPC.