Iniciativa Digital Politècnica, premi Joan Lluís Vives a l’edició universitària en dues categories

Descarregar

La vicerectora de Docència i Estudiantat, Núria Garrido, rebent el premi Joan Lluís Vives a la millor edició universitària en dues categories

L’arquitecta i alumni Carme Pinós rebent la Medalla d’Honor 2019

Descarregar

Tots els premiats per la Xarxa Vives d’Universitats (XVU)

Descarregar

Portada del llibre ‘Barcelona: la construcció urbanística d’una capital compacta’

Portada de llibre 'El Brodat de la Creació de la catedral de Girona’

Iniciativa Digital Politècnica ha estat distingida amb el premi Joan Lluís Vives a l’edició universitària, convocat per primer cop per la Xarxa Vives d’Universitats (XVU), en dues categories. D’una banda, en la del millor llibre de ciències socials, arts i humanitats; de l’altra, en la de millor coedició interxarxa. Així mateix, l’XVU ha concedit una de les dues Medalles d’Honor 2019 a l’arquitecta i professora Carme Pinós, titulada per la UPC i alumni de l’ETSAB, per la seva tasca professional i docent.

12/07/2019

El 12 de juliol, a les 12 h, a la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), en el marc de la cloenda del curs acadèmic 2018-2019, ha tingut lloc el lliurament dels I Premis Joan Lluís Vives a l’edició universitària, que ha distingit, en la categoria de millor llibre de ciències socials, arts i humanitats, a Iniciativa Digital Politècnica, l’oficina de publicacions acadèmiques digitals de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), per l’obra ‘Barcelona: la construcció urbanística d’una capital compacta’, de Joan Busquets i Grau.

Aquesta obra, editada juntament amb el Laboratori d’Urbanisme de Barcelona de la UPC i l’Ajuntament de Barcelona, fa un recorregut històric urbanístic centrat en la construcció de Barcelona, agafant com a base les operacions de planificació i els projectes més importants de la ciutat i nodrint-se de diverses fonts per a les seves diferents fases. Un desenvolupament urbanístic molt variat i condicionat, especialment, pel desenvolupament cultural i econòmic de la ciutat en les èpoques diverses.

A més, Iniciativa Digital Politècnica de la UPC també ha participat en l’edició conjunta de l’obra ‘El Brodat de la Creació de la catedral de Girona’ (a cura de Carles Mancho), guardonada amb el premi en la categoria de millor coedició interxarxa.

En l’edició del llibre també han col·laborat el Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona, Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona, el Servei de Publicacions de la Universitat de Girona, Edicions i Publicacions de la Universitat de Lleida, Publicacions de la Universitat Rovira i Virgili, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Aquests premis reconeixen el valor que aporta l’edició universitària en la transferència del coneixement en català i la qualitat de la tasca que desenvolupen les editorials universitàries. Els altres guardons dels I Premis Joan Lluís Vives han estat per a Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona (UB), per la millor edició de 'l’Obra completa de Ramon Vidal de Besalú' (a cura d’Anton M. Espadaler). La UB ha rebut també el premi al millor llibre de ciències naturals i aplicades, 'El naufragi dels records', de Jaume Bosch.

Medalla d’honor a l’arquitecta i alumni Carme Pinós
En el decurs de l’acte s'han lliurat les Medalles d’Honor 2019 de la XVU a l’arquitecta Carme Pinós, alumni de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la UPC i a la catedràtica de Tecnologia dels Aliments Carmen Carretero, del Departament d’Enginyeria Química, Agrària i Tecnologia Agroalimentària, de la Universitat de Girona (UdG), dos referents internacionals en dues disciplines on les dones són minoria.

Aquesta és la màxima distinció que atorguen conjuntament les 22 universitats de la Xarxa Vives en reconeixement a la trajectòria professional i el compromís amb la ciència i la cultura que han desenvolupat les persones homenatjades.

Una trajectòria intensa i reconeguda internacionalment
Carme Pinós, arquitecta per la UPC i alumni de l’ETSAB, combina l’exercici professional d’arquitectura amb la docència a universitats internacionals. Diferents maquetes de les seves obres estan exposades al Museum of Modern Art de Nova York (MoMA), i al Centre Pompidou de París.

D’entre els principals reconeixements rebuts per Pinós es troben el Premi Internacional Francès de Dones Arquitectes (2017), la Richard J. Neutra Medal a l’Excel·lència Professional de la Universitat Politècnica de Califòrnia (2016), el Premi Berkeley-Rupp de la Universitat de Califòrnia a Berkeley (2016), així com la Creu de Sant Jordi (2015) i el Premi Nacional d’Arquitectura i Espai Públic de la Generalitat de Catalunya (2008).

Entre els projectes més reconeguts de la seva trajectòria destaquen el cementiri d’Igualada (Premi FAD d’Arquitectura i primer premi de la Biennal d’Arquitectura del Palazzo della Triennale de Milà), l’Escola Llar de Morella (Premi Nacional d’Arquitectura d’Espanya), les instal·lacions de Tir a l’Arc pels Jocs Olímpics de Barcelona 1992 (premi Ciutat de Barcelona), la Torre Cube I de Guadalajara a Mèxic (primer premi de la IX Biennal Espanyola d’Arquitectura i Urbanisme i Premi ArqCatMón del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya) i el Caixafòrum de Saragossa (II Premi d’Enginyeria ACHE).

Alguns dels darrers projectes en els que ha treballat són el MPaviliom 2018 de Melborune; la reforma urbanística del centre històric i dels marges del riu i del canal de Saint Dizier, Haute Marne (França); l’Estació de metro Zona Universitària de la L9 a Barcelona; i la reforma del conjunt de la plaça de la Gardunya a Barcelona, amb el nou edifici de l’Escola Massana i la façana posterior del mercat de la Boqueria.