Investigadors de la UPC-ESEIAAT i de la Universidad Autónoma de Chiapas crearan un nou tipus de reforç per a obres de maó resistent als terratrèmols

Descarregar

Resultats del terratrèmol de Chiapas del 2017. Font: Presidencia de la República Mexicana

Descarregar

Lluís Gil, director del LITEM de la UPC, i Francisco Alberto Alonso, de la Universidad Autónoma de Chiapas

El nou sistema per a maons, que es desenvoluparà gràcies a la col·laboració entre investigadors del Laboratori per a la Innovació Tecnològica d’Estructures i Materials (LITEM) de la UPC i la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Chiapas, s’utilitzarà per a la reconstrucció d’edificis a les regions de Tehuantepec i Chiapas, especialment afectades pel terratrèmol que va patir Mèxic ara fa un any.

15/11/2018

El setembre de 2017, Mèxic patia el terratrèmol més violent dels darrers 100 anys. L’epicentre del terratrèmol, de 8,2 graus a l’escala de Richter, es va situar al golf de Tehuantepec, a 137 quilòmetres al sud-oest de Chiapas. La sacsejada de la terra va ser tan forta que va ensorrar més de 10.000 edificis i va afectar a serveis i vies de comunicació, deixant milers de damnificats.

Lluís Gil, director del Laboratori per a la Innovació Tecnològica d’Estructures i Materials (LITEM) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ubicat a Terrassa, i Francisco Alberto Alonso, el catedràtic de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Autónoma de Chiapas, han arribat a una acord per desenvolupar un projecte de recerca per a la fabricació d’un nou tipus de reforç per a obres de maons resistents als terratrèmols. El sistema servirà per reconstruir amb criteris de màxima seguretat i eficiència la regió de Tehuantepec.

La primera fase del projecte consistirà en realitzar un anàlisi exhaustiu dels materials de fabricació de maons disponibles a la regió i establir un coeficient de disseny que en garanteixi la resistència. I és que, actualment, el maó que utilitzen la major part dels constructors de la zona és artesà i la seva resistència a terratrèmols és mínima. Els investigadors també realitzaran un estudi perquè pugui ser tingut en compte en l'aplicació de les normatives legals de construcció de Tehuantepec i a la regió de Chiapas, i augmentar així el grau d’exigència pel que fa a la resistència en l’ús de determinats tipus de materials.

Posteriorment, el grup de recerca que lidera Francisco Alberto Alonso modelarà experimentalment el nou maó mentre els investigadors del LITEM s’encarregaran de la modelització numèrica. L’objectiu és fabricar un maó a base de ciment i sorra, amb un estudi previ de la seva dosificació, que permeti construir envans recosits i suficientment resistents a terratrèmols tan agressius com el que va patir Chiapas el setembre de 2017. A més, els maons es podran reforçar amb un sistema de tèxtils i morters que n’augmentarà la ductilitat.