El professor Jordi Martorell, Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica per desenvolupar cel·les fotovoltaiques orgàniques

El professor Jordi Martorell,  Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica per desenvolupar cel·les fotovoltaiques orgàniques
Descarregar

El professor de la UPC i investigador de l'ICFO, Jordi Martorell

Lliurament del guardó, el 21 de setembre

El guardó del Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica, que arriba enguany a l’onzena edició, es va lliurar durant l’acte oficial d’inauguració del curs acadèmic 2018-2019 de la UPC, que va tenir lloc el 21 de setembre, a l’Auditori de l’edifici Vèrtex.

Convocat per primera vegada l'any 2000 i de periodicitat anual, el premi es va crear pel Consell Social de la UPC amb la col·laboració de Gas Natural Fenosa. El guardó es va impulsar en homenatge a la figura de l'empresari gasista Pere Duran Farell, qui va ser el primer president del Consell Social, l’òrgan de participació de la societat a la Universitat, i president del Grup Gas Natural.

Descarregar

Representació gràfica de la part externa d'un dels dispositius desenvolupats, amb vuit cel·les fotovoltaiques orgàniques basades en nanofotònica

Jordi Martorell, professor de la UPC i investigador de l’ICFO, ha estat guardonat amb l’11è Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica per un projecte de recerca sobre cel·les fotovoltaiques orgàniques que permeten obtenir energia elèctrica a partir de l'energia lluminosa del Sol. El guardó es va lliurar el 21 de setembre, durant l’acte d’inauguració del nou curs acadèmic a la UPC.

20/09/2018

El Consell Social de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha reconegut amb l’11è Premi Duran Farell d’Investigació Tecnològica el projecte ‘Cel·les fotovoltaiques orgàniques basades en nanofotònica amb eficiència a escala de rècord’, desenvolupat per Jordi Martorell a l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), entitat de recerca vinculada a la UPC.

Investigador del Departament de Física i professor de l’Escola Superior d'Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la UPC, Jordi Martorell és responsable del grup de recerca de l’ICFO Organic Nanostructured Photovoltaics, en el marc del qual ha desenvolupat el projecte, juntament amb els investigadors i les investigadores Silvia Colodrero, Quan Liu, Paola Mantilla,  Pablo Romero i Johann Toudert.

El resultat de la recerca guardonada és una tecnologia basada en noves estructures nanofotòniques que permeten aconseguir una conversió òptima de l'energia lluminosa del sol en energia elèctrica. Concretament, s’han desenvolupat uns dispositius fotovoltaics amb unes propietats òptiques úniques per integrar-se en les parts transparents dels objectes que es podrien aplicar en productes innovadors, com ara finestres fotovoltaiques per a edificis o per a vehicles elèctrics. Unes característiques que, segons ha destacat el jurat del Premi, “han trencat la barrera d'eficiència per a les cel·les orgàniques a escala mundial”

El jurat del Premi, dotat amb 20.000 euros aportats per Naturgy Energy Group SA, ha valorat el gran potencial d'explotació i l’elevat impacte social, econòmic i ambiental que podria significar la introducció al mercat de l'anomenada tecnologia fotovoltaica transparent.

De la recerca bàsica al mercat
Per al desenvolupament i la transferència d’aquesta nova tecnologia s’han dut a terme, des de l’any 2010 i fins al 2017, cinc projectes de recerca, amb un finançament superior als quatre milions d’euros, que han generat fins ara quatre patents, dues de les quals ja han obtingut llicències. Actualment, ja està en marxa la creació d’una start-up que portarà a terme el procés d'industrialització i l’explotació comercial de la tecnologia.

A més, el juliol del 2016, l’investigador Jordi Martorell va rebre una de les distincions ICREA Acadèmia en l’àrea de ciències de l’enginyeria, dotades amb 40.000 euros, per investigar precisament aspectes fonamentals de la interacció radiació matèria en nous materials, amb la finalitat d’aconseguir un aprofitament i emmagatzematge òptim de l’energia provinent del Sol, amb un important impacte social de cara a implantar energies renovables assequibles, netes, àmpliament utilitzades.