La UPC recorda la figura del científic Joan Oró en una jornada

El cientític Joan Oró, en el laboratori, observant un fragment de roca

El centífic Joan Oró, en el laboratori, observant un fragment de roca

La vida extraterrestre, els meteorits, la reproducció humana a l’espai i els minerals en els mons oceànics són els principals temes que s’han abordat a la jornada 'Any Joan Oró', que ha tingut lloc a l’Auditori del Vèrtex, al Campus Diagonal Nord de la UPC (Barcelona). Emmarcada en la commemoració de l’Any Joan Oró, està organitzada conjuntament per la Universitat i l’IEEC per recordar la figura del bioquímic i científic català.

20/03/2023

La jornada ‘Any Joan Oró a la UPC’, que ha tingut lloc el 16 de març a l’Auditori del Vèrtex (Plaça Eusebi Güell, 6) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), a Barcelona, s’emmarca en la celebració del centenari del naixement del bioquímic i científic lleidatà Joan Oró i Florensa, que es commemora aquest any 2023.

Amb aquesta jornada, organitzada conjuntament amb l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya, s'ha recordat una figura que, entre altres fites històriques, va assessorar la NASA en l’anàlisi de les mostres lunars de les missions Apol·lo, o en els experiments de cerca de via que les naus Víking van fer a Mart.

El rector de la UPC, Daniel Crespo, ha donat la benvinguda a la sessió. En la primera part hi han intervingut els investigadors de la UPC Jordi Llorca i Jordi José, aquest darrer també de l’IEEC, i la investigadora Estel Cardellach, de l’Institut de Ciències de l’Espai del Consell Superior d’Investigacions Científiques (ICE-CSIC) i de l’IEEC, per parlar de la vida extraterrestre, la relació dels meteorits amb l’origen de la vida i la manera en què s’analitza la Terra des de l’espai.

En la segona part s'ha tractat la reproducció humana a l’espai i la funció dels minerals en els mons oceànics, i hi han intervingut la doctora Montserrat Boada, de Dexeus Dona; l’investigador de la UPC i de l’IEEC Antoni Perez-Poch, l’investigador Josep M. Trigo, de l’ICE-CSIC i de l’IEEC.

La jornada, que ha inclòs diverses actuacions musicals de l’orquestra de la UPC, s'ha tancat amb l’actuació de la colla de castellers de la Universitat ‘Arreplegats’.

Joan Oró i Florensa (1923-2004) va aconseguir fites científiques sobre l’origen de la vida al nostre planeta. Entre les seves aportacions destaca el descobriment de la síntesi de l’adenina, un maó fonamental de l’ADN i del metabolisme cel·lular, en les condicions que regnaven en la Terra primitiva.