Josep Maria Font, nou director de l’Escola de Doctorat

Josep Maria Font
Descarregar

Josep Maria Font

D'esquerra a dreta: Francesc Sepulcre, director sortint; el rector de la UPC, Daniel Crespo, Josep Maria Font, nou director de l'Escola, i la secretaria general de la Universitat, Ana B. Cortina
Descarregar

Des del 25 de gener, Josep Maria Font, catedràtic del Departament d'Enginyeria Mecànica i investigador del CREB, està al capdavant de l’Escola de Doctorat de la UPC, que gestiona prop de 50 programes en els àmbits de l’Arquitectura, l’Urbanisme i l’Edificació; les Ciències, l’Enginyeria Civil i Ambiental, l’Enginyeria de les TIC i l’Enginyeria Industrial.

25/01/2022

El catedràtic d'Enginyeria Mecànica Josep Maria Font Llagunes ha pres possessió, el 25 de gener, del càrrec de director de l’Escola de Doctorat de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Pren el relleu al professor i investigador Francesc Sepulcre, del Departament d'Enginyeria Agroalimentària i Biotecnologia, al capdavant de l’Escola des del juliol del 2014.

Postdoc per la McGill University de Montreal (Canadà), doctor en Enginyeria Mecànica per la Universitat de Girona, Màster en Enginyeria Biomèdica i Enginyer Industrial (ambdós per la UPC), Josep Maria Font és el fundador i el director del Laboratori d'Enginyeria Biomecànica (BIOMEC), integrat en el Centre de Recerca en Enginyeria Biomèdica (CREB) de la Universitat i del qual també n’és sotsdirector. També és investigador principal del Grup Tecnologies Mèdiques: Biomecànica, adscrit a l’Institut de Recerca Sant Joan de Déu (IRSJD), centre CERCA del qual en forma part el CREB.

Com a catedràtic del Departament d’Enginyeria Mecànica de la UPC, imparteix docència a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i també col·labora amb l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT).

En els darrers vuit anys, Josep Maria Font ha estat vinculat a l’equip directiu de l’ETSEIB: com a sotsdirector de Recerca i Transferència de Tecnologia (2017-2021) i, anteriorment, com a sotsdirector Cap d’Estudis de Postgrau (2013-2017).

En l’àmbit de la recerca en Enginyeria Mecànica, és un investigador reconegut en els camps de la Biomecànica, la Simulació de Sistemes Mecànics, i l’Enginyeria de Neurorehabilitació. Una de les seves contribucions principals en aquest darrer camp ha estat el desenvolupament de l’exoesquelet ABLE, un sistema robòtic lleuger i fàcil d'utilitzar que permet caminar a persones amb lesió medul·lar. Fruit d’aquesta recerca, Josep Maria Font va impulsar i fundar la spin-off ABLE Human Motion, reconeguda com la Millor Start-up Europea de Robòtica (2020) pel Fòrum Europeu de Robòtica, entre altres distincions.

Josep Maria Font ha investigat altres tecnologies de rehabilitació destinades a pacients amb discapacitats neuromusculars. Una tasca d’R+D reconeguda amb diversos guardons i ajuts, com són la prestigiosa Beca Leonardo a Investigadors i Creadors Culturals de la Fundació BBVA, el 2018, l’Outstanding Researcher Award, del National Center for Simulation in Rehabilitation Research (NCSRR) de la Universitat de Stanford (Estats Units), el 2017, i, el mateix any, la Medalla Agustín de Betancourt y Molina, atorgada per la Real Academia de Ingeniería (RAI). També ha estat guardonat amb el Premi UPC al Compromís Social (àmbit de la Inclusió) 2021 del Consell Social de la Universitat.

Des del 2019 presideix el Technical Committee for Multibody Dynamics de la International Federation for the Promotion of Mechanism and Machine Science (IFToMM). També és membre del consell editorial de les revistes científiques Multibody System Dynamics, Frontiers in Mechanical Engineering i Frontiers in Rehabilitation Sciences.

Línies prioritàries del nou mandat
Com a nou director de l’Escola de Doctorat, dues de les prioritats de Josep Maria Font seran revisar els processos vinculats a les tesis doctorals, de manera que la gestió es faci tota en línia, i impulsar la internacionalització del doctorat a través de programes conjunts i cotutelats amb universitats de prestigi.

També es planteja promoure la valorització de la recerca a través de cursos d’emprenedoria per als doctorands i les doctorandes, així com millorar la comunicació de l’Escola de Doctorat augmentant la presència en xarxes i fent difusió de la recerca en format audiovisual.

Actualment, l’Escola de Doctorat de la UPC gestiona prop de 50 programes en els àmbits de l’Arquitectura, l’Urbanisme i l’Edificació; les Ciències, l’Enginyeria Civil i Ambiental, l’Enginyeria de les TIC i l’Enginyeria Industrial, en els quals es doctoren anualment al voltant de 300 joves investigadors i investigadores.