La Diada de l’Enginyer premia Xavier Ortega, professor emèrit de la UPC-ETSEIB

Xavier Ortega Aramburu, durant el discurs que ha pronunciat

La Diada de l’Enginyer premia Xavier Ortega, professor emèrit de la UPC-ETSEIB
Descarregar

Xavier Ortega i Joan Munt, president de Mútua d'Enginyers, en el moment de l'entrega del premi

El catedràtic i professor emèrit de la UPC Xavier Ortega Aramburu ha estat guardonat en la Diada de l’Enginyer per la seva trajectòria professional dedicada a la docència i pels seus mèrits acadèmics en l’àmbit de l’energia i l’energia nuclear.

12/06/2018

L’Associació i el Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya va celebrar la tradicional Diada de l’Enginyer el dia 12 de juny, al Mercat de les Flors de Barcelona. L’edició d’enguany s'ha centrat en la reivindicació dels valors de la professió i dels seus professionals, consolidant-se un any més com a punt de trobada i de reconeixement del col·lectiu. Com és habitual, durant el transcurs de l’acte es van lliurar els set guardons principals: Premi a la Trajectòria Professional, Premi a la Creativitat, Premi a la Creativitat per a Joves, Premi Beques per a Tesis Doctorals, Premi al Reconeixement Acadèmic, Premi a la Millor Pràctica Empresarial, i Premi de periodisme Serrat i Bonastre. D’altra banda, també va tenir lloc el lliurament d’insígnies als nous col·legiats i associats.

La benvinguda a càrrec de Josep Canòs, degà del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya, va donar pas al lliurament dels guardons i de les insígnies, que va finalitzar amb les paraules de Jordi Renom, president de l’Associació d’Enginyers Industrials de Catalunya. El president de la Generalitat de Catalunya, Quim Torra, va clausurar l’acte. Joan Munt, president de Mútua d'Enginyers, va lliurar el Premi al Reconeixement Acadèmic a una trajectòria dedicada a la docència, al catedràtic i professor emèrit de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Xavier Ortega Aramburu, pels seus mèrits d’especial rellevància en l’exercici de les activitats de docència, recerca i gestió a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) en l’àmbit de la tecnologia nuclear i les tècniques energètiques.

Xavier Ortega catedràtic d'universitat de l’àrea d’enginyeria nuclear, llicenciat en ciències físiques per la Universitat de Barcelona, enginyer en enginyeria atòmica, doctor enginyer per l'Institute Polytechnique de Grenoble, i enginyer industrial i doctor per la UPC, ha dedicat més de 40 anys a la formació i la preparació de futurs enginyers, així com a l’impuls de la recerca i la transferència de tecnologia en l’àmbit de l’energia i l’enginyeria nuclear. A més d'estar vinculat al Departament de Física i Enginyeria Nuclear, ha estat director de l’Institut de Tècniques Energètiques de la UPC durant més de 25 anys, i promotor i director científic de diversos laboratoris de recerca en el camp de les radiacions ionitzants en aquest institut, que han estat únics en el panorama universitari espanyol i acreditats per l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC).

Ha realitzat docència en la titulació d'Enginyeria Industrial de l'ETSEIB en l'àmbit de la tecnologia nuclear i les tècniques energètiques, i ha participat en la creació i coordinació del programa de doctorat d’Enginyeria Nuclear, així com del màster interuniversitari d’Enginyeria en Energia (UPC-UB). També ha estat professor del màster interuniversitari d'Enginyeria Biomèdica (UPC-UB), i director i professor dels cursos anuals de postgrau homologats pel Consejo de Seguridad Nuclear.

A més de comptar amb més de 50 publicacions, ha estat responsable d’una vintena de projectes de recerca i d’una seixantena de projectes de col·laboració amb entitats públiques i privades en els camps de les radiacions i la salut, les radiacions en el medi ambient, la dosimetria i la neutrònica. També és editor i coautor de l’obra en dos volums ‘Las radiaciones ionizantes: utilización y riesgos’.

Ortega va ser responsable d'operació del reactor experimental Argos de l’ETSEIB, dedicat a la formació d’enginyers nuclears. Posteriorment, va dirigir les operacions de desmantellament d’aquest mateix reactor i va col·laborar en el projecte de desclassificació del Reactor de recerca ARBI de la Universitat del País Basc. Del 2008 al 2017 va ser el Síndic de Greuges de la UPC, i durant anys ha participat en diferents òrgans de govern de la Universitat.

Reconeixement a tres estudiants

En l’edició d’enguany de la Diada de l’Enginyer, també es va premiar el treball de tres estudiants de la UPC: Margarida Boixareu, de l’ETSEIB, que va rebre el Premi Creativitat per a Joves; i Alexandre Serrano, de l’ETSEIB, i Daniel Alegre de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) , que van estar guardonats amb el Premi Beques per a Tesis Doctorals.