La investigadora de la UPC Jezabel Curbelo, Premi L'Oréal-UNESCO 'For Women in Science'

Descarregar

Jezabel Curbelo, investigadora Ramón y Cajal de la UPC, treballa en processos no lineals en fluxos geofísics

Descarregar

La investigadora imparteix docència a l'ETSEIB (a la imatge) i també a l'FME

Retrat de la investigadora Jezabel Curbelo

El programa L'Oréal-UNESCO 'For Women in Science' ha reconegut en la seva quinzena edició la tasca de cinc científiques, entre les quals s'inclou Jezabel Curbelo, investigadora Ramón y Cajal i professora del Departament de Matemàtiques de la UPC.

09/02/2021

Somniava amb ser mestra com l’àvia i els pares, però aviat va descobrir que la seva autèntica passió eren els números: "De petita vaig trigar molt en aprendre a parlar, però vaig aprendre a comptar molt aviat”. I és que Jezabel Curbelo (Santa Cruz de Tenerife, 1987), investigadora Ramón y Cajal a la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) des de l’any 2000, amb tant sols quatre anys ja era capaç de llegir els preus als catàlegs de joguines que queien a les seves mans.

Va ser aquesta passió pels números la que va fer a Jezabel Curbelo a decidir-se a estudiar Matemàtiques a la Universitat de La Laguna, on es va llicenciar el 2009, així com a cursar un màster en Matemàtiques i les seves aplicacions, al 2010, i un doctorat en Matemàtiques −Cum Laude amb menció internacional−, al 2014, ambdós a la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). La seva tesi doctoral sobre inestabilitats en fluxos geofísics en convecció va ser premiada internacionalment al 2015 amb el ‘Donald L. Turcotte Award’ de la Unió Americana de Geofísica (AGU), en reconeixement a les contribucions en el camp de la geofísica no lineal. És l'única espanyola reconeguda amb aquest premi fins al moment.

Al llarg de la seva carrera ha rebut també el premi d’investigació matemàtica Vicent Caselles de la Real Sociedad Matemática Española, al 2015, i el Premi Antonio Valle per a joves investigadors de la Sociedad Española de Matemática Aplicada (SEMA), al 2020.

Recerca en processos no lineals en fluxos geofísics
Jezabel Curbelo, que està adscrita al Departament de Matemàtiques, imparteix docència a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB) i a la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME) de la UPC.

El seu interès com a investigadora se centra en els processos no lineals en fluxos geofísics, un camp que “ha de permetre desenvolupar eines matemàtiques amb un ampli abast d'aplicació en un futur proper”, segons afirma. Així, la seva activitat de recerca tracta d’analitzar la barreja, el transport o l'agitació en l'atmosfera, l'oceà i la dinàmica dels interiors planetaris des de la perspectiva de la teoria matemàtica dels sistemes dinàmics i la seva representació en l'espai fase. Tal com explica la investigadora, "el principal objectiu és analitzar l'evolució de diferents sistemes de fluids a través d'estructures geomètriques, inestabilitats o canvis qualitatius. Per fer-ho s'utilitzen tant tècniques analítiques com numèriques i computacionals". El resultat dels seus treballs ha ajudat, per exemple, a identificar com es barregen la pols i la humitat a l'Àfrica Occidental, i ha aportat idees que poden ajudar a comprendre la dinàmica de l'interior de la Terra o altres planetes.

Reconeixement a cinc científiques
A més de Jezabel Curbelo, en aquesta quinzena edició dels Premis L'Oréal-UNESCO 'For Women in Science' han estat guardonades altres quatre investigadores: Sonia Ruiz, de l’Institut Català de Nanociència i Nanotecnologia (ICN2); Judith S. Birkenfeld, del Instituto de Óptica del CSIC; Clara Cuesta, del Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas (CIEMAT), i María Retuerto, del Instituto de Catálisis y Petroleoquímica del CSIC (ICP-CSIC).

Els Premis són una iniciativa de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura (UNESCO) i la multinacional de cosmètics francesa L’Orèal. Sota el lema ‘El món necessita ciència, la ciència necessita dones’, l’objectiu del programa és promoure la visibilitat de les dones en ciència i fomentar vocacions científiques entre les joves.

En aquest sentit, Jezabel Curbelo reconeix les dificultats que tenen encara les dones en ciència. "Aquesta professió és una carrera de fons plena d'obstacles que es posa un mateix i/o el sistema”, confessa. Per això, anima a les dones a presentar-se a més convocatòries: “Crec que els meus homòlegs masculins sol·liciten més projectes que jo i probablement que moltes de les dones que estan al meu voltant. El meu motiu, potser similar al d'altres, és la inseguretat de poder aconseguir-ho i l'augment de càrrega de treball que no tinc temps d'assumir. Si aquesta desmotivació per escriure sol·licituds comença en nivells baixos, el currículum de les dones es va debilitant en comparació amb el d'ells, cosa que ens dificulta clarament l'ascens". Curbelo explica que, afortunadament, "moltes de les societats científiques a Espanya compten ja amb un comitè per analitzar el problema i buscar solucions".