La investigadora Marta Ruiz Costa-Jussà, premiada als Google Faculty Research Awards

Descarregar

04/03/2020

Marta Ruiz Costa-Jussà, professora i investigadora del Departament de Ciències de la Computació de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), ha estat seleccionada pels Google Faculty Research Awards pel projecte ‘Interlingua-based Neural Machine Translation to reduce complexity and better exploit low resources in highly multilingual environments’. El projecte explora un sistema de traducció automàtica que introdueix l’aprenentatge automàtic d’un llenguatge universal (i.e. interlingua). És a dir, es tracta de generar automàticament una espècie d’"esperanto" que serveixi com a pont per traduir veu o text d’entre dos llengües, siguin les que siguin. Comparat amb els sistemes actuals, aquest sistema permetrà estendre més fàcilment la traducció multilingüe de text a veu i incorporar noves llengües als traductors automàtics de manera més eficient.

És el segon cop que es premia aquest projecte en la categoria ‘Machine Translation’. Els Google Faculty Research Awards és un dels premis més prestigiosos en informàtica i enginyeria a escala internacional, que atorguen ajuts per a investigacions d’àmbit tecnològic relacionades amb la computació quàntica, l’aprenentatge automàtic, els algoritmes o el processament del llenguatge natural, entre d’altres. Les beques ofereixen l’oportunitat de treballar directament amb investigadors i enginyers de Google.

El projecte, que es va començar l’any passat, proposa ara una modificació en l’arquitectura computacional del traductor automàtic per tal que aprengui el llenguatge universal sense forçar-lo.

Marta Ruiz Costa-Jussà és investigadora del centre de recerca en Intelligent Data Science and  Artificial Intelligence (IDEAI) i també forma part del Centre de Tecnologies i Aplicacions del Llenguatge i la Parla (TALP) i del Grup de Tractament de la Parla (VEU) de la UPC. És professora de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB) i de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) i codirectora acadèmica del postgrau Artificial Intelligence with Deep Learning de la UPC School.

També ha treballat al Laboratoire de recherche pluridisciplinaire (LIMSI-CNRS) de París, al Centre d’Innovació Media de Barcelona, a la Universitat de São Paulo, a l’Infocomm Research Institute de Singapur, a l’Instituto Politécnico Nacional de México i a la University of Edinburgh.