La professora Núria Castell i els projectes Mineria per al Desenvolupament, LOCUS i Recircula Challenge, guardonats amb els Premis UPC al Compromís Social 2020

El jurat de la segona edició del Premi UPC al Compromís Social: Canvia el Món amb la UPC, adreçat a la comunitat de la Universitat, ha reconegut la tasca que desenvolupen en aquest àmbit la professora Núria Castell i els projectes Mineria per al Desenvolupament (MpD), Let’s Open CIties for US (LOCUS) i Recircula Challenge. El lliurament de premis tindrà lloc el 4 de febrer, en el decurs de la presentació del Pla impulsor del compromís social de la UPC.

16/09/2020

El 4 de febrer, en el marc de la presentació del Pla impulsor del compromís social de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), tindrà lloc el lliurament del Premi UPC al Compromís Social: Canvia el Món amb la UPC, que reconeix els programes, projectes i activitats desenvolupats per l’estudiantat, el Personal d’Administració i Serveis (PAS) i el Personal Docent i Investigador (PDI) de la Universitat relacionats directament amb el compromís social.  L'acte es podrà seguir en directe a través del canal institucional de la UPC a Youtube.

En la segona edició d’aquest premi –una iniciativa impulsada pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat, en col·laboració amb el Consell Social de la UPC– s’han premiat les iniciatives següents en les quatre modalitats previstes en la convocatòria:

• En l’àmbit de la Cooperació, el projecte Mineria per al Desenvolupament (MpD), impulsat per un equip integrat per PDI, estudiantat i alumni de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Manresa (EPSEM). El jurat ha destacat la llarga trajectòria d’aquest grup que, durant més de dues dècades, ha promogut als països del Sud una activitat minera més eficient i sostenible, amb la perspectiva d’augmentar la capacitat adaptativa de les comunitats mineres, assegurant la forma de vida d'una població molt vulnerable i, al mateix temps, la protecció i la sostenibilitat dels recursos naturals, contribuint a reduir els efectes nocius de la mineria sobre el canvi climàtic.

• En el d’Igualtat de Gènere, la professora jubilada Núria Castell, investigadora del Departament de Ciències de la Computació i exdegana de la Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB). El jurat n’ha valorat la seva trajectòria i els projectes i activitats que ha impulsat i continua realitzant per avançar en la igualtat de gènere. Castell és una de les primeres titulades universitàries en Informàtica de Catalunya i ha viscut en primera persona l’evolució de la informàtica i de la presència de les dones en aquest àmbit de coneixement. Sensible a les qüestions de gènere, des del seu primer mandat com a degana de la FIB va impulsar accions per despertar vocacions entre les noies per la informàtica i empoderar i visibilitzar les enginyeres. La tasca de Núria Castell en aquest àmbit ha estat reconeguda amb una menció honorífica dels Premis Sant Jordi 2020, lliurats recentment, per l'Institut d'Estudis Catalans (IEC), en la modalitat ‘Premi Creu Casas. Dones per canviar el món'.

• En l’àmbit de la Inclusió, el projecte Let’s Open CIties for US (LOCUS) de l’equip format per alumni de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV), sota la coordinació del professor Miguel Usandizaga. El jurat ha destacat l’impacte i la trajectòria d’un grup que, des de l’any 2008, ha estudiat el conflicte entre l'obligació de la defensa del patrimoni urbà i arquitectònic, i el dret a la lliure mobilitat de les persones, proposant en tallers europeus de projectes solucions i millores per a aquest conflicte a les ciutats objecte d'estudi. N’ha valorat, també, el rigor i l’excel·lència dels treballs acadèmics que han desenvolupat en un marc de col·laboració internacional en l’àmbit de l’accessibilitat dels entorns urbans.

• En la modalitat de la Sostenibilitat, el projecte Recircula Challenge. El jurat ha reconegut el valor d’una iniciativa promoguda pel Hub Recircula UPC-AMB, amb seu a l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE), per cercar solucions a reptes reals i urgents de l’economia circular mitjançant l’aprenentatge col·laboratiu d’equips d’estudiantat universitari. S’ha destacat especialment el gran nombre de persones i institucions que col·laboren en la iniciativa: internament, amb la implicació d’estudiantat, PDI i PAS de la UPC i, externament, amb la participació, en forma de col·laboracions i de patrocinis, de diferents administracions públiques, empreses i entitats del tercer sector. En el marc de la competició, la diversitat de la participació quant a estudis, universitats i gènere ha motivat el desenvolupament de solucions innovadores i multidisciplinaris.