Vuitena edició de la conferència internacional STEAMConf Barcelona, a la UPC

La conferència STEAMConf Barcelona sobre educació reuneix, del 13 al 15 d'octubre, al Campus Diagonal Nord de la UPC, alguns dels projectes internacionals i locals més exitosos en promoure l’aprenentatge de la ciència i la tecnologia amb mirada humanista.

13/10/2022

La conferència internacional d’aprenentatge STEAMConf Barcelona 2022, que té lloc a l’edifici Vèrtex del Campus Diagonal Nord de Barcelona (plaça Eusebi Güell, 6. Barcelona) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), és una cita anual per aprofundir, impulsar i escalar l’experimentació local i internacional de nous entorns d’aprenentatge STEAM (per les seves sigles en anglès de ciències, tecnologia, enginyeria, arts –que inclou arquitectura, urbanisme i edificació– i matemàtiques). La conferència està organitzada per STEAM SokoTech per Fundació Ciència en Societat, la UPC i el Barcelona Institute of Science and Technology (BIST), en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona −a través de Barcelona Ciència i Universitats− i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

En la seva vuitena edició, la Conferència, que comptarà amb la participació de Josefina Antonijuan, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, a la sessió inaugural, insisteix en l'aprenentatge basat en projectes i problemes reals vinculats a la recerca a través de la indagació, l'experimentació, el raonament i la cooperació. Aquest conjunt de metodologies aconsegueixen que l'aprenentatge sigui significatiu i motivador. L’objectiu és que l’alumnat esdevingui ciutadania cocreadora activa de les disciplines humanes, científiques i tecnològiques, dels seus objectius, estratègies i valors.

Mariona Cíller, fundadora i directora de la STEAMConf Barcelona, explica que "el llegat de les generacions presents ofereix als joves un futur incert amb grans i complexos desafiaments. Les solucions de futur estaran en les seves mans si avui som capaços de bastir plegats, ells i nosaltres, entorns d’aprenentatge que motivin a buscar solucions als reptes, i a fer-se, al llarg de les seves vides, preguntes informades i crítiques de la mà de la ciència i la tecnologia".

Competències i habilitats STEAM per a un futur incert
Moltes de les ocupacions de futur estaran relacionades, en major o menor grau, amb les disciplines STEAM. Per això, institucions catalanes i d’arreu treballen per promoure l’interès per aquestes especialitats entre l’alumnat, i en especial entre les nenes i les noies, amb l’objectiu de tancar la bretxa de gènere existent en aquests sectors.

Fatiha Nejjari, vicerectora de Docència i Estudiantat de la UPC, afirma que "la manca de dones en els sectors relacionats amb les àrees STEAM suposa una  gran pèrdua de talent per a la societat. La UPC, com a universitat pública que assumeix la responsabilitat i el compromís de construir una societat justa i igualitària, promou diferents estratègies i projectes per aprofitar el talent de les dones i trencar els estereotips de gènere. Un d’aquests projectes, el programa ‘Aquí STEAM UPC’, adreçat a noies i nois d’entre 9 i 14 anys, té com a objectiu principal atraure el talent femení als estudis de tecnologia, enginyeria, arquitectura i ciències".

Tallers d'autòmates
Sarah Alexander,
directora del Cabaret Mechanical Theatre, i els seus inquietants autòmates, obriran el programa internacional de la STEAMConf Barcelona 2022. El programa inclou tallers per explorar, dissenyar i practicar experiències, recursos i entorns d’aprenentatge STEAM; experiències locals, que recullen alguns dels projectes STEAM més significatius creats a Barcelona i Catalunya; una performance activada per tots els participants; i converses amb experts internacionals i locals que promouen la multidisciplinarietat, el pensament crític i estratègic, la construcció en lloc de la il·lustració, i la resolució de problemes a través de la prova i l’error que permetin qüestionar-se i explorar noves solucions als reptes.

Núria Bayó Puxan, directora de programes del BIST i membre de l’Steering Committee de la Conferència, explica a tall d’exemple del programa: "Meirav Bass, directora de recursos pedagògics del Institute of Science Education-Weizmann Institute, de Tel Aviv, ens parlarà del programa iScientist, que apropa els i les científiques a les aules, i prepara als docents per fer d’impulsors de la curiositat i la pregunta. El  BIST acaba de signar un acord amb aquesta prestigiosa institució per adaptar l’iScientist a la nostra realitat i apropar-lo als centres educatius de Catalunya".