La UPC, el BSC i Eix Estels s’uneixen per crear el primer campus d’estiu d’inspiració tecnològica per a nenes

Descarregar

La UPC, la Fundació CIM UPC i el Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputación (BSC) llencen, juntament amb Eix Estels, una iniciativa conjunta per fomentar l’interès de les estudiants de secundària per la tecnología. Tecnonoies és un campus d’estiu adreçat a noies de 12 a 16 anys. El campus inclourà activitats científiques i tecnològiques dissenyades i dirigides per un equip de la UPC, CIM UPC i el BSC-CNS.

06/03/2020

Del 5 a l’11 de juliol tindrà lloc, a les instal·lacions d’El Jou Nature, a Guardiola de Berguedà, ‘Tecnonoies’, les primeres colònies tecnològiques per a noies. La tecnologia serà la protagonista d’una setmana en què noies de 12 a 16 anys (1r d’ESO-1r de batxillerat) participaran en tallers científics, ideats i dirigits per un equip de professors i professores de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), el CIM UPC i el BSC, i realitzats amb l’ajut de l’equip de monitors i monitores d’Eix Estels. Es faran tallers tecnològics al voltant d’un eix temàtic: el canvi climàtic i la sostenibilitat, i el desenvolupament de tecnologia per ajudar a preservar el planeta.

A més de tallers pràctics i activitats lúdiques pròpies de l’estiu, cada dia les participants tindran l’oportunitat d’escoltar i compartir esmorzar amb una experta de l’àmbit tecnològic, que els explicarà la seva experiència professional i les seves vivències en el sector.

Les colònies s’organitzen amb l’objectiu de despertar l’interès de les joves cap a carreres científiques i tècniques. Amb aquesta activitat, la UPC, el BSC i CIM UPC busquen donar un pas més per combatre el biaix de gènere en aquest camp.

Francesc Torres, rector de la UPC, afirma que "estem convençuts que les vocacions STEAM es desperten oferint referents i donant exemples de l'impacte social de la tecnologia. Enguany, la UPC i el BSC s'alien per oferir aquesta nova acció enfocada al públic adolescent. La proposta de continguts té un alt component de consciència social i comptarà amb la participació d'excel·lents tecnòlogues en actiu. Estic convençut que aquest juliol, aquestes joves s'ho passaran molt bé i que serà un bon camí per despertar l'interès en la nostra oferta formativa".

“Tots els esforços que puguem fer per animar les nenes i noies joves a conèixer i sentir atretes pel món de la tecnologia són necessaris. Els centres que tenim la tecnologia en el nostre ADN sabem per experiència que, a l'hora de contractar nous investigadors, els currículums que ens arriben són majoritàriament d'homes i, en canvi, les dones que contractem són professionals excel·lents. Cal animar les noies a ser més presents en el sector tecnològic i, sobretot, volem deixar-los clar que les carreres tecnològiques no són ni tenen per què ser carreres masculines”, afirma Mateo Valero, director del Barcelona Supercomputing Center.

La tecnologia en femení des de petit@s
Per part de la UPC, aquesta iniciativa s’organitza en línia amb el programa Aquí STEAM, adreçat específicament a noies d’entre 9 i 14 anys de Catalunya. El programa vol contribuir a atreure talent femení als estudis de tecnologia i enginyeria, i trencar els estereotips i rols de gènere establerts en la societat.

Per part del BSC, la iniciativa se suma al projecte posat en marxa fa més d’un any ‘Som investigadores’ amb el qual el centre també busca contribuir a incrementar l’interès de l’alumnat més jove per les matèries STEM i, de manera molt especial, a captar l’interès de les nenes. Combatre e biaix de gènere en l’àrea científica i tècnica és un dels objectius d’aquest programa que es duu a terme gràcies a la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona i pel qual durant 2019 van passar-hi 5.500 estudiantes.

Les colònies tindran lloc a El Jou Nature, a Guardiola de Berguedà, una de les cases d’Eix Estels, una empresa amb més de 25 anys d’experiència en l’organització d’activitats d’estiu.