L'equip CatSat de l'IEA Oriol Martorell guanya #CanSatCat, competició de l’ESA que organitza a Catalunya la UPC-ESEIAAT

Descarregar

L'equip guanyador està integrat per quatre estudiants de 3r d’ESO de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell, de Barcelona

Descarregar

Amb una mida similar a una llauna de refresc, els CanSat integren telemetria, sensors i transmissor de dades.

Descarregar

Preparació d'un dels coets per al llançament

Descarregar

El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, va assistir al llançament, acompanyat pel director de l'ESEIAAT, Xavier Roca

Més de 60 estudiants catalans d’ESO, Batxillerat i FP van participar a la primera edició de #CanSatCat, competició de llançaments de petits satèl·lits, que va tenir lloc el 27 de març al BCN Drone Center de Moià. L'equip guanyador ha estat CatSat, de l'Institut Escola Artístic Oriol Martorell de Barcelona, integrat per quatre estudiants de 3r d'ESO.

29/04/2021

L’Oficina Europea per a l’Educació en l’Espai (ESERO) de l’Agència Espacial Europea (ESA) organitza cada any a tota Europa el concurs CanSat, que consisteix en el disseny, la construcció i el llançament de petits satèl·lits, d’una grandària igual que la d’una llauna de refresc, i que enguany s'ha dut a terme per primer cop a Catalunya. L’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC) ha organitzat la fase classificatòria estatal a Catalunya, amb la col·laboració del Departament de Polítiques Digitals i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya, la Fundació I2CAT i el BCN Drone Center.

El primer premi de la competició ha estat per l'equip CatSat, de l'Institut Escola Artístic Oriol de Martorell, que representarà Catalunya a la final estatal, que se celebrarà a Granada el proper mes de juliol. El director general del Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública de la Generalitat de Catalunya, Dani Marco, ha estat l’encarregat de lliurar el diploma a l'equip guanyador en un acte que ha tingut lloc el passat 28 d’abril a l'ESEIAAT.

CatSat està integrat per quatre estudiants de 3r d’ESO de l’Institut Escola Artístic Oriol Martorell, de Barcelona. La seva mentora, Mònica Roca, explica que “ha estat una experiència fascinant en molts sentits; gràcies a aquesta iniciativa d’ESERO i l’Agència Espacial Europea, els  estudiants han viscut una aventura no només tecnològica, sinó humana i amb un extraordinari valor formatiu, perquè han hagut d’aprendre,  desenvolupar i posar a la pràctica moltes habilitats més enllà del disseny del satèl·lit".

En aquesta primera edició de la competició han participat més de 60 estudiants catalans d’ESO, Batxillerat i FP, de 6 instituts, distribuïts en 9 equips i tutoritzats per 6 professors. Els petits satèl·lits que han dissenyat i construït, del tamany d'una llauna de refresc, integren telemetria, sensors i transmissor de dades. Aquests enginys es van llançar el 27 de març al BCN Drone Center (Moià), en el marc de la competició #CanSatCat, dins de coets dissenyats per estudiantat de l’associació Cosmic Research, de la UPC-ESEIAAT.

Un repte científic i tecnològic
Segons explica David González, sotsdirector de l’ESEIAAT i coordinador de #CanSatCat, “la competició és un repte tant tecnològic com científic. De fet, no només es tracta de llançar el satèl·lit i que torni a terra sa i estalvi. Els CanSat construïts pels i les estudiants han de ser capaços de prendre mesures, com ara la temperatura de l’aire o la pressió atmosfèrica, i transmetre aquestes dades per telemetria. També han de poder analitzar i interpretar els resultats obtinguts d’una manera crítica. Per tant, estem parlant d’anar mes enllà d’aplicar a la pràctica el coneixement que han après a classe. Estem parlant de que els mateixos i les mateixes estudiants generin el seu propi coneixement”, assegura González.

I és que dues setmanes després dels llançaments, els dies 9 i 10 d’abril, a les instal·lacions de la UPC-ESEIAAT, els 9 equips participants en la competició  #CanSatCat, integrats per joves d’entre 14 i 19 anys, van haver de presentar davant d’un jurat l’informe final amb l’anàlisi dels resultats obtinguts.

El jurat que ha avaluat els informes i que ha decidit l'equip guanyador ha estat format per Francesc Rambla, responsable del  Servei d’Inclusió i Capacitació Digital de la Secretaria de Polítiques Digitals; Toni Garcia, del Departament d’Ensenyament; Rossana Fernández, del Consorci d’Educació de Barcelona; David González, professor i sotsdirector de l’ESEIAAT, i Magda Escorsa, estudiant del màster universitari en Enginyeria Aeronàutica de la UPC que s’imparteix a l’ESEIAAT.