Més de 60 estudiants catalans han participat a la competició #CanSatCat, de l’ESA, que organitza a Catalunya la UPC-ESEIAAT

Descarregar

Els petits satèl·lits s'han llançat per coets dissenyats per estudiantat de l’associació Cosmic Research, de la UPC-ESEIAAT

Descarregar

Amb una mida similar a una llauna de refresc, els CanSat integren telemetria, sensors i transmissor de dades.

Descarregar

Preparació d'un dels coets per al llançament

Descarregar

El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha assistit al llançament acompanyat pel director de l'ESEIAAT, Xavier Roca

Més de 60 estudiants catalans d’ESO, Batxillerat i FP han participat a la competició #CanSatCat, de llançaments de petits satèl·lits, que ha tingut lloc el 27 de març al BCN Drone Center de Moià. Els CanSat, amb una mida simliar a una llauna de refresc, s'han enlairat dins de coets dissenyats per estudiantat de l’associació Cosmic Research, de la UPC-ESEIAAT, organitzadora a Catalunya de la competició impulsada des de l'Agència Espacial Europea (ESA), amb el suport de la Generalitat de Catalunya i la Fundació I2Cat.

29/03/2021

L’Oficina Europea per a l’Educació en l’Espai (ESERO) de l’Agència Espacial Europea (ESA) organitza cada any per a tota Europa el concurs CanSat, que consisteix en el disseny, construcció i  llançament de petits satèl·lits, d’una grandària igual que la d’una llauna de refresc. L’Escola Superior d’Enginyeria Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC) organitza la fase classificatòria estatal a Catalunya, amb la col·laboració del Departament de Polítiques Digitals i Administracions Públiques de la Generalitat de Catalunya, la Fundació I2CAT i el BCN Drone Center.

Més de 60 estudiants catalans d’ESO, Batxillerat i FP, de 6 instituts, distribuïts en 9 equips i tutoritzats per 6 professors, han dedicat el seu talent durant aquest curs a dissenyar i construir petits satèl·lits, que integren telemetria, sensors i transmissor de dades, i que tenen la mida necessària per encabir-se dins d’una llauna de refresc. Aquests enginys s'han llançat el 27 de març al BCN Drone Center (Moià), en el marc de la competició #CanSatCat.

El conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, ha assistit al llançament dels petits satèl·lits dissenyats pels estudiants catalans de secundària, d’entre 14 i 19 anys, que participaran en aquesta edició de #CanSatCat, prèvia a la fase classificatòria estatal del concurs europeu CanSat. Un esdeveniment que pretén generar vocacions envers l’espai, la tecnologia i les disciplines STEM entre el jovent.

Un repte científic i tecnològic
Segons explica David González, sotsdirector de l’ESEIAAT i coordinador de #CanSatCat, “la competició és un repte tant tecnològic com científic. De fet, no només es tracta de llançar el satèl·lit i que torni a terra sa i estalvi. Els CanSat construïts pels i les estudiants han de ser capaços de prendre mesures, com ara la temperatura de l’aire o la pressió atmosfèrica, i transmetre aquestes dades per telemetria. També han de poder analitzar i interpretar els resultats obtinguts d’una manera crítica. Per tant, estem parlant d’anar mes enllà d’aplicar a la pràctica el coneixement que han après a classe. Estem parlant de que els mateixos i les mateixes estudiants generin el seu propi coneixement”, assegura González.

I és que dues setmanes després dels llançaments, els dies 9 i 10 d’abril, a les instal·lacions de la UPC-ESEIAAT i respectant els protocols vigents a causa de la COVID-19, els 9 equips participants en la competició  #CanSatCat, integrats per joves d’entre 14 i 19 anys, hauran de presentar davant d’un jurat l’informe final amb l’anàlisi dels resultats obtinguts. L’equip guanyador representarà Catalunya en la prova estatal de CanSat, que competirà a Granada el proper mes de juliol.

El jurat que avaluarà els informes està format, per part de la Generalitat de Catalunya, per Francesc Rambla, responsable del  Servei d’Inclusió i Capacitació Digital de la Secretaria de Polítiques Digitals, i Toni Garcia, del Departament d’Ensenyament, juntament amb Rossana Fernández, del Consorci d’Educació de Barcelona, el professor i sotsdirector de l’ESEIAAT David González, i Magda Escorsa, estudiant del màster universitari en Enginyeria Aeronàutica de la UPC que s’imparteix a l’ESEIAAT.