La UPC explora a Brusel·les les oportunitats d’Horizon Europe, el nou programa marc de recerca i innovació de la Unió Europa

Descarregar

Vicerectors de recerca i innovació de l'aliança UP4, el 27 de gener, a Brusel·les

Els vicerectors de la UPC Luca Pelà i Jordi Berenguer van assistir, el passat 27 de gener, a diverses reunions a Brusel·les per conèixer i explorar les noves possibilitats que oferirà el programa Horizon Europe, el proper programa marc de recerca i innovació de la Comissió Europea que substituirà, a partir de 2021, l’Horizon 2020.

03/02/2020

A les diverses reunions, organitzades per la l'oficina a Brusel·les de CRUE Universidades Españolas i del Consejo de Rectores de las Universidades Portuguesas (CRUP), hi va assistir Luca Pelà, vicerector de Política Científica, i Jordi Berenguer, vicerector de Transferència de Coneixement i Innovació, juntament amb els vicerectors de recerca i innovació d'UP4 –l’aliança de les quatre universitats politècniques de l’Estat: Madrid, València, Cartagena i Catalunya.

Amb l’objectiu de conèixer les oportunitats que ofereixen els diferents programes de la Comissió Europea, els vicerectors es van reunir amb membres de la representació permanent d’Espanya davant la Unió Europa (REPER), que van exposar les principals novetats del futur programa marc de recerca i innovació, Horizon Europe, que es preveu que tingui un pressupost un 2 % superior a l’actual Horizon 2020.

Una de les novetats del programa seran les missions i les associacions (missions and parnerships), que van ser explicades per experts de la direcció general de Recerca i Innovació de la Comissió Europea. Les missions implicaran el disseny d’accions que fomentin una major implicació de la ciutadania en la recerca i la innovació, mentre que les associacions buscaran fomentar les aliances entre centres de recerca i innovació públics i privats.

Pel que fa al pilar de la innovació, des de l’European Innovation Council (EIC) van plantejar que un dels objectius del proper programa serà augmentar la visibilitat dels projectes de recerca i innovació europeus per atraure, també,  inversors internacionals, així com també fomentar ecosistemes d’innovació, per ajudar a fer arribar al mercat les innovacions que sorgeixin d’spin-offs, start-up i pimes.

Per la seva banda, durant la reunió amb representants de l’Agència Executiva de l’European Research Council (ERCEA), es van exposar les característiques dels projectes que obtenen finançament a través dels ERC Grants (Starting, Consolidator i Advanced), incidint en les problemàtiques que es troben en el procés de selecció i oferint pistes per superar amb èxit els processos de selecció d’aquestes convocatòries competitives.

En darrer lloc, els vicerectors es van reunir amb l’agència executiva de recerca del programes de cofinançament regionals, nacionals i internacionals (COFUND– REA), per conèixer les possibilitats que ofereix la Comissió per finançar estades d’intercanvi de formació i investigació per al personal docent i investigador.

Les diverses reunions també van servir per constatar que la Universitat està molt ben alineada respecte les tendències i els àmbits d’actuació –agroalimentari, medi ambient, ciències de la salut, transport sostenible, indústries culturals, etc. – que potenciarà el  futur programa marc europeu de recerca i innovació.

Jornades informatives per al PDI
Per tal de fer arribar les diferents opcions de finançament existents aquest 2020 a nivell nacional i europeu entre el professorat i personal investigador de la Universitat, s’ha organitzat, per al proper 6 de febrer, la jornada ‘Oportunitats de finançament a la R+I a l'any 2020: ajudes a la contractació de personal, projectes nacionals i internacionals’. La jornada tindrà lloc a Sala d’Actes de l’edifici Vèrtex, al Campus Nord de Barcelona, de 9.30 a 13 hores.

A la tardor també està previst que s’organitzi una sessió de formació específica sobre el nou programa marc Horizon Europe i les oportunitats de finançament per a la recerca.