La UPC-ETSAV explora estils de vida més sostenibles amb set famílies de Sant Cugat del Vallès

Descarregar

Imatge de les famílies de Sant Cugat del Vallès que participen en el projecte

Descarregar

Els estudiants del curs MOOC LOW3: Living Zero! han col·laborat com a consultors energètics

El Living Lab LOW3 de l’Escola d’Arquitectura del Vallès (ETSAV) de la UPC participa en un projecte europeu centrat a aplicar canvis d’hàbits a les llars i reduir la petjada de carboni. Amb aquesta finalitat, està experimentant i recaptant dades a set domicilis de Sant Cugat del Vallès, alhora que també s’assagen pilots en d’altres famílies d’Alemanya, Dinamarca, Finlàndia, l’Índia, Mèxic i Suïssa.

15/02/2019

La Universitat Politècnica de Catalunya · Barcelona Tech (UPC), mitjançant el Living Lab LOW3 de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès (ETSAV), participa en el projecte europeu Sustainable Lifestyles Accelerator, sota la direcció de l'investigador Torsten Masseck, i que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, municipi on s’està experimentant amb set famílies la transformació de l’estil de vida cap a un menor impacte ambiental.

Des del passat mes d'octubre, aquestes famílies han participat en la primera fase del projecte i han monitoritzat els seus consums per tal que un consorci d'experts calculés dos indicadors dels seus impactes ambientals: la petjada de carboni —les emissions de diòxid de carboni associades al seu estil de vida—, i la petjada material —el consum de recursos naturals necessaris per a mantenir-lo—.

A partir d'aquestes resultats, les famílies han desenvolupat el seu propi full de ruta per adoptar estils de vida més sostenibles amb l'ajuda d'aquests experts i també d’estudiants del curs MOOC LOW3: Living Zero! que s’imparteix a l’ETSAV, els quals han treballat com a consultors energètics i han realitzat els certificats energètics dels habitatges.

Algunes de les solucions que han implementat han sigut, per exemple, el car-sharing, serveis d’entrega a domicili, solucions eficients als habitatges (com ara mecanismes de control i regulació eficient del confort, o bé de gestió de residus domèstics), solucions de mobilitat de baix impacte ambiental o noves formes d’alimentació orgànica i de proximitat, i mesures per evitar el malbaratament d’aliments. Aquests canvis, segons dades del mateix projecte, han permès a les famílies reduir fins a un 20% la seva petjada de carboni. Moltes de les solucions que han aplicat, a més d’ajudar-los a reduir el seu impacte ambiental, els han permès reduir els costos familiars augmentant la seva qualitat de vida.

Fins a 10.000 participants en tres anys
Durant els tres anys que durarà la iniciativa —2018-2020— els socis del projecte desenvoluparan la plataforma online Sustainable Lifestyles Accelerator per calcular l’impacte ambiental dels ciutadans i accelerar els estils de vida sostenibles, amb la finalitat d’arribar a 500 participants per país durant el segon any del projecte i fins a 10.000 durant el tercer any.

Aquesta plataforma es començarà a gestar en la propera trobada Sustainable Lifestyles Accelerator–Barcelona Meeting 2019, que tindrà lloc de l’11 al 13 de març a l’ETSAV, i en la qual tots els socis internacionals posaran en comú els resultats de la primera fase i planificaran com desenvolupar-la perquè estigui operativa a partir del mes de setembre.

La UPC participa en aquest projecte juntament amb altres sis socis internacionals: el Wuppertal Institut, d’Alemanya, i D-Mat, de Finlàndia —ambdós coordinadors del projecte—; el Metropolitan University College Copenhagen, de Dinamarca; l’Indraprastha Institute of Information Technology, de l’Índia; Design your action, de Mèxic, i Future.camp, de Suïssa.