La UPC-FOOT distingeix la catedràtica Joanne Wood amb el Premi Internacional a l’Optometrista de l’Any

Descarregar

Retrat de Joanne Wood. Autora de la imatge: Erika Fish. Queensland University of Technology

Descarregar

Joanne Wood, al centre, el dia del liurament del premi juntament amb la vicedegana de Comunicació i Promoció de la FOOT, Mireia Pacheco (a l'esquerra) i el degà de la Facultat, Joan Gispets (a la dreta)

Descarregar

Retrat de Joanne Wood moments abans de rebre el guardó com a millor optomestrista de l'any

Apadrinament i conferència inaugural

Com cada any, el lliurament del premi ha tingut lloc en el decurs de l'acte d'inauguració del curs acadèmic de la Facultat, el 2 d’octubre, en el conjunt monumental de la Seu d’Egara, a Terrassa. Joanne Wood ha rebut el guardó de mans del degà de la FOOT, Joan Gispets, que ha estat acompanyat del president del COOOC, Alfons Bielsa i de la vicepresidenta de l'ACOTV, Patricia Motlló.

L’acte ha comptat també amb la intervenció del regidor d'Economia Social i Innovació, Universitats, Turisme i Projectes audiovisuals de l'Ajuntament de Terrassa, Josep Forn, i del vicerector d'Infraestrucutures i Arquitectura de la UPC, Estanislau Roca, que ha estat l'encarregat de la cloenda.

Per part seva, la vicedegana de Comunicació i Promoció de la Facultat, Mireia Pacheco, ha presentant a Joanne Wood, qui  ha impartit la lliçó inaugural del curs acadèmic 2019-2020 de la FOOT i que apadrina, a partir d’ara, la nova promoció d’estudiants i estudiantes del Facultat.

La Facultat d’Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la UPC ha lliurat el Premi Internacional a l’Optometrista de l’Any a la científica Joanne Wood, catedràtica de la School of Optometry and Vision Science de la Queensland University of Technology (Austràlia), per contribuir de manera decisiva a l’estudi de l’impacte de la discapacitat visual en la conducció. Ha estat en el decurs de l’acte d’inauguració del curs acadèmic de FOOT, que ha tingut lloc el 2 d’octubre en el conjunt monumental de la Seu d’Egara, a Terrassa.

02/10/2019

L'agudesa visual, tal com s'utilitza per a l’obtenció dels permisos de conduir, és un mal predictor de les habilitats per a la conducció de vehicles per la via pública. En canvi, una bateria de proves multidisciplinària, que incloguin per exemple la sensibilitat al moviment, el temps de reacció i el balanceig, resulta més efectiva per predir la capacitat de conducció en persones grans. Així mateix, la roba amb franges retro-reflectants als canells, als colzes, als genolls o als turmells millora la visibilitat nocturna molt més que una armilla que conté la mateixa quantitat de reflectant.

Aquestes són algunes de les conclusions resultants de la recerca de la professora Joanne Wood, pionera en l’estudi de l’impacte de la discapacitat visual en la conducció. Els seus descobriments han contribuït a comprendre millor com la deficiència visual i l’envelliment afecten la capacitat i la seguretat de la conducció i són l’evidència sobre la qual es basen les normes vigents de conducció i requisits de llicència per a la visió (Austràlia, EUA i Regne Unit).

De fet, un dels èxits més importants de la catedràtica australiana ha estat aconseguir  que els resultats de la recerca s’apliquin a les polítiques viàries, i a la pràctica sanitària en salut visual. En aquest sentit, exerceix d’assessora d’organismes i de professionals en el desenvolupament de normes viàries i d’estàndards per a l’obtenció de llicències de conducció.

En concret, el laboratori de recerca en visió i conducció creat per Joanne Wood es basa en un sistema únic per conèixer com interactuen aquests dos conceptes, el qual incorpora mesures de rendiment visual durant la conducció real tant en circuit tancat com en carretera oberta. Una metodologia que, anant més enllà dels judicis indirectes basats en dades sobre la taxa de sinistralitat o extretes dels simuladors de conducció, ha permès explorar els errors i les situacions de conducció més problemàtiques que experimenten les persones grans, sense o amb deficiències visuals, com ara les derivades de patir cataractes, glaucoma, degeneració macular relacionada o de condicionants com el Parkinson.

Trajectòria acadèmica en salut visual
La professora Joanne Wood és catedràtica de la School of Optometry and Vision Science de la Queensland University of Technology (QUT), a Brisbane (Australia).  L’any 1982 es va graduar en Optometria per la Universitat d’Aston, a Birmingham (Regne Unit), on posteriorment es va doctorar. Va continuar fent un període de recerca al Departament de Fisiologia de la Universitat d’Oxford fins que va aconseguir una plaça com a Post-Doctoral Research Fellow a la QUT, on ha continuat la carrera acadèmica i ha exercit de directora de Recerca en Optometria així com de líder en l’àmbit de Millora Visual de l’Institute of Health and Biomedical Innovation.

Joanne Wood compta amb centenars de publicacions científiques i participa com a conferenciant  ens els esdeveniments més importants que tenen lloc en el seu àmbit. Distingida amb prop d’una vintena de premis internacionals, ha estat investida recentment com a doctora Honoris Causa per l’Aston University, institució en la qual es va graduar.

El Premi Internacional a l’Optometrista de l’Any està impulsat conjuntament pel Col·legi d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC), l’Associació Catalana d’Optometria i Teràpia Visual (ACOTV) i la Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa (FOOT) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) , amb el suport del Patronat de la Facultat. Reconeix anualment la vàlua acadèmica i professional d’optometristes de reconegut prestigi internacional. Amb aquesta iniciativa es vol contribuir a donar a conèixer la professió a la societat i que l’estudiantat de la FOOT trobi referents que els motivin a excel·lir acadèmicament avui i, professionalment demà.