La UPC i Endesa treballen conjuntament per adaptar la xarxa elèctrica a la transformació del sector energètic

El rector Daniel Crespo i el responsable de Relacions Institucionals d'Endesa a Catalunya, Enric Brazis, en el moment de la signatura de l'acord
Descarregar

La UPC i Endesa han signat la renovació de la Càtedra d’Innovació i Sostenibilitat Energètica Endesa Red. D’aquesta manera, donen continuïtat a una col·laboració que mantenen des de fa gairebé 20 anys. L’objectiu de la Càtedra és impulsar projectes de recerca i innovació, per donar resposta als reptes del sector de l'energia.

09/06/2023

La Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) Endesa acaben de signar la renovació de la Càtedra d’Innovació i Sostenibilitat Energètica Endesa Red 2023-2025. A través d’aquesta Càtedra (la primera d’Endesa), des de 2005, les dues institucions treballen de manera conjunta en projectes de recerca i innovació per donar resposta als reptes que planteja el sector de l’energia. Així, en els darrers anys, l’estudi s’ha centrat en la flexibilitat de la xarxa elèctrica. I és que, en l’escenari de transformació energètica actual, la integració a la xarxa d’energia generada a centrals de fonts renovables, l’increment d’instal·lacions d’autoconsum a les llars i l’extensió dels punts de recàrrega per a vehicles elèctrics han fet de la xarxa elèctrica l’espina dorsal, una peça clau per vehicular la transició energètica. Es fa necessària una xarxa resilient, digital i flexible.

En els darrers tres anys, la Càtedra s’ha enfocat en el desenvolupament d’algoritmes per identificar els punts de la xarxa que poguessin tenir una major congestió, la capacitat de la xarxa per donar-los solució i finalment una optimització de la mateixa per fer-la més capaç d’absorbir aquests moments de congestió deguts, per exemple, a un excés d’energia provinent de centrals d’origen renovable en un moment puntual. Per a aquest any, la recerca en aquest camp continuarà i ho farà amb dades reals extretes dels sistemes de sensorització dels centres de transformació.

La Càtedra d’Innovació i Sostenibilitat Energètica Endesa Red té la seu al Centre d'Innovació Tecnològica en Convertidors Estàtics i Accionaments (CITCEA) de la UPC, a l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).i el director és el professor i investigador Andreas Sumper. A més dels projectes de recerca i innovació, les activitats de la Càtedra també giren al voltant de la formació d’estudiants i doctorands, a través de beques per als millors expedients acadèmics i de programes de doctorat en enginyeria elèctrica. També es promouen activitats de divulgació científica, xerrades i sessions formatives per fomentar l’intercanvi de coneixement i l’impuls de la formació en el sector de l’energia.