S'amplia, fins al 15 de desembre, el termini per inscriure's al Premi Rector Gabriel Ferraté per fer front a reptes socials

La UPC i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han establert una aliança institucional per combatre els problemes socials mitjançant la creació del Premi Rector Gabriel Ferraté, adreçat a estudiantat i graduats i graduades de les dues universitats. La primera edició, que s'ha engegat el 30 d’octubre i finalitzarà el 10 de febrer, desafiarà les comunitats universitàries respectives a donar solucions al repte ‘Com pot ajudar la tecnologia les persones que se senten soles?’. El termini per inscriure's s'ha allargat fins al 15 de desembre.

10/12/2020

El Premi Rector Gabriel Ferraté s’adreça a estudiantat i graduats i graduades de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i la UOC. Les persones que hi participin, distribuïdes en grups, hauran de proposar solucions creatives i originals al repte dins d'una plataforma en línia i amb metodologies de la innovació oberta per tal d'analitzar les necessitats de les persones, definir el problema, cercar idees per donar-hi solució i prototipar la millor solució.

La iniciativa, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, es reprèn enguany aquest curs en format on line, després d’haver estat aturada el curs passat per l’esclat de la pandèmia.

Fases del premi

• Fase 1: del 30 d’octubre al 15 de desembre, inscripcions i presentacions dels participants.
  • Fase 2: Bootcamp.
  • Fase 3: professorat de les dues universitats faran de mentors dels projectes seleccionats.
  • Fase 4: lliurament del premi, dotat amb 2.000 euros.

Amb aquest premi, les dues universitats reten homenatge a Gabriel Ferraté, que va ser rector de la UPC (1972-1976 i 1978-1994) i rector fundador de la UOC (1995-2005), coincidint amb la celebració aquest curs del 50è. aniversari de la creació de la UPC i del 25è. aniversari de la creació de la UOC. L'equip guanyador del Premi Rector Gabriel Ferraté rebrà una dotació en efectiu de 2.000 euros. A més, el guanyador tindrà a la seva disposició, si vol fer realitat la solució guanyadora, les incubadores Hubbik de la UOC i l'Espai Emprèn de la UPC.

La soledat, un mal social
A l'Estat espanyol, una de cada tres persones pateix soledat, segons un estudi de «la Caixa». És un mal social que afecta totes les edats: una tercera part de la població entre 20 i 39 anys ―en concret, el 34,3%― diu que pateix soledat emocional, vinculada sobretot a l'absència de relacions significatives, i el 26,7% confessa patir soledat social, associada a la falta de sentiment de pertinença a un grup. El percentatge s'incrementa en la gent gran: el 39,8% de les persones que tenen més de 65 anys té soledat emocional, i el 29,1%, social. Tot plegat, s'agreuja entre les persones de més de 80 anys: el 48% confessa soledat emocional, i el 34,8%, social.

L'estudi també constata que la solitud emocional afecta més el col·lectiu de ciutadans amb menys nivell educatiu, perquè estan més exposats a l'aïllament social. Les dades que treu a la llum aquest estudi així ho constaten: el 37% de les persones sense estudis tenen risc de patir solitud emocional, mentre que el percentatge baixa al 6,6% entre les que sí que en tenen. Aquest risc afecta més els homes que les dones, ja que elles tenen una xarxa social més gran i de més qualitat que ells.

A més, segons l’Enquesta de Salut de Barcelona, en la darrera edició de 2016, una de cada quatre persones de 65 i més grans han sentit falta de companyia en els 12 mesos anteriors: el 18,8% indica que ho ha sentit a vegades i el 6% sovint. En concret, són els homes de 65 i més anys que viuen sols els que senten més sovint falta de companyia (17,8%), seguits de les dones que viuen soles (14,7%). En canvi, quan viuen amb altres persones, són les dones de 65 i més anys les que senten més sovint que els falta companyia (3,7% enfront l’1,9% dels homes que viuen amb altres persones).

Les darreres dades de l’Enquesta Òmnibus, realitzada el juny del 2020,  assenyalen que el 7,1% dels i de les joves d’entre 16 i 24 anys se senten sovint sols, seguit dels i de les joves d’entre 25 i 34 anys (4,7%) i de les persones grans de més de 64 anys (4%).