La UPC i la UOC creen el Premi Rector Gabriel Ferraté per fer front a reptes socials

La UPC i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) han establert una aliança institucional per combatre els problemes socials mitjançant la creació del Premi Rector Gabriel Ferraté. La primera edició, que s'engegarà el 5 de març, reptarà les comunitats universitàries respectives a donar solucions al repte ‘Com pot ajudar la tecnologia les persones que se senten soles?’.

05/03/2020

A l'Estat espanyol, una de cada tres persones pateix soledat, segons un estudi de «la Caixa». És un mal social que afecta totes les edats: una tercera part de la població entre 20 i 39 anys ―en concret, el 34,3%― diu que pateix soledat emocional, vinculada sobretot a l'absència de relacions significatives, i el 26,7% confessa patir soledat social, associada a la falta de sentiment de pertinença a un grup. El percentatge s'incrementa en la gent gran: el 39,8% de les persones que tenen més de 65 anys té soledat emocional, i el 29,1%, social. Tot plegat, s'agreuja entre les persones de més de 80 anys: el 48% confessa soledat emocional, i el 34,8%, social.

L'estudi també constata que la soledat emocional afecta més el col·lectiu de ciutadans amb menys nivell educatiu, perquè estan més exposats a l'aïllament social. Les dades que treu a la llum aquest estudi així ho constaten: el 37% de les persones sense estudis tenen risc de patir soledat emocional, mentre que el percentatge baixa al 6,6% entre les que sí que en tenen. Aquest risc afecta més els homes que les dones, ja que elles tenen una xarxa social més gran i de més qualitat que ells.

El Premi Rector Gabriel Ferraté s’adreça a estudiants i graduats de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) i la UOC. Les persones que hi participin, distribuïdes en grups, hauran de proposar solucions creatives i originals al repte dins d'una plataforma en línia i amb metodologies de la innovació oberta per tal d'analitzar les necessitats de les persones, definir el problema, cercar idees per donar-hi solució i prototipar la millor solució.

Amb aquest premi, les dues universitats reten homenatge a Gabriel Ferraté, que va ser rector de la UPC (1972-1976 i 1978-1994) i rector fundador de la UOC (1995-2005), coincidint amb la propera celebració del 50è. aniversari de la creació de la UPC i del 25è. aniversari de la creació de la UOC. L'equip guanyador del Premi Rector Gabriel Ferraté rebrà una dotació en efectiu de 2.000 euros i el que quedi en segona posició, de 500 euros. A més, el guanyador tindrà a la seva disposició, si vol fer realitat la solució guanyadora, les incubadores Hubbik de la UOC i l'Espai Emprèn de la UPC.