La UPC i Montepino renoven el seu compromís amb la sostenibilitat i l’eficiència energètica de les plataformes logístiques

Descarregar

Imatge del centre logístic d'XPO Logistics a Marchamalo (Guadalajara), propietat de l'empresa Montepino, on s'està duent a terme la recerca sobre eficiència energètica

Descarregar

D'esquerra a dreta: Juan Gallostra, president-conseller delegat de JG Ingenieros Consultores; Juan José Vera, vicepresident d'operacions de Montepino; Francesc Torres, rector de la UPC; Eva Cuerva, directora de la Càtedra JG Ingenieros–UPC i responsable del projecte; Eduard Egusquiza, catedràtic de la UPC i impulsor de la Càtedra, i Jordi Berenguer, vicerector de Transferència de Coneixement i Innovació de la UPC

Després de l’èxit dels resultats de la primera investigació, ambdues entitats amplien l’acord de col·laboració rubricat fa dos anys per continuar optimitzant el funcionament dels edificis industrials a través de la Càtedra JG Ingenieros - UPC per a l’Estudi de la Sostenibilitat en els Edificis.

23/09/2020

Montepino Logística, un dels principals promotors i asset manager especialitzada en logística d'Espanya, i la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) han ampliat l'acord de col·laboració que van rubricar fa un parell d'anys per impulsar l'optimització del funcionament dels edificis industrials.

La renovació del conveni és fruit de l'èxit de la recerca que s'ha desenvolupat en el centre logístic d'XPO Logistics a Marchamalo (Guadalajara), propietat de l'empresa Montepino. Els resultats han constatat que el comportament real de la plataforma logística analitzada és molt millor i més precís que el comportament teòric de les taules oficials d'eficiència energètica. Així se'n desprèn de l'anàlisi i el monitoratge en temps real d'una sèrie de paràmetres ambientals establerts per un programa de disseny ad hoc.

Per aquest motiu, i amb la finalitat de completar les línies de treball, ambdues entitats tornen a impulsar el projecte inicial, ampliant els punts de mesura instal·lats a la primera nau i estenent l'estudi a una segona nau, a més d'introduir els principals elements que consumeixen energia dins de l'edifici, tot tenint en compte, a més, el model de negoci. D'aquesta manera, l'estudi permet millorar el model virtual de l'edifici desenvolupat en el primer conveni, model que contribueix a simular el seu comportament real i millorar, per tant, la gestió intel·ligent de les naus.

Per tal que això sigui possible, Montepino torna a fer-se càrrec de la inversió econòmica associada als equips de monitoratge, i la UPC, a través de la Càtedra JG Ingenieros – UPC per a l'Estudi de la Sostenibilitat en els Edificis, aporta de nou l'equip d'investigadors que formen part del projecte.

Per a Juan José Vera, managing director de Montepino, “d'ençà que el sector és molt més professional i s'ha especialitzat, la sostenibilitat i la gestió intel·ligent són requisits indispensables en els edificis i són la clau per maximitzar el rendiment de la inversió en les plataformes logístiques”. Per això, destaca que “participar en aquest projecte és una proposta per a la innovació tecnològica com a esperó per als nous processos en logística que s’adapti a les noves necessitats dels clients i siguin sostenibles a socialment i ambiental”.

En la mateixa línia s'ha pronunciat Francesc Torres, rector de la UPC: “la nostra universitat celebra aquest any el seu 50è aniversari. Des dels seus orígens, la UPC ha tingut com un dels eixos centrals l'energia, la seva obtenció i els seus usos. El maig de 2019, la UPC va ser la universitat pionera en realitzar una Declaració sobre Emergència Climàtica en el seu claustre. Renovar el nostre compromís amb Montepino ens permet seguir adoptant mesures per fer efectius canvis que impliquin una transició energètica cada cop més efectiva”.

El rector de la UPC, Francesc Torres, i el vicepresident d'operacions de Montepino, Juan José Vera, han estat els encarregats de signar l'ampliació de l'acord de col·laboració. A l'acte també han assistit el vicerector de Transferència de Coneixement i Innovació de la UPC, Jordi Berenguer; la directora de la Càtedra JG Ingenieros–UPC i responsable del projecte, Eva Cuerva; Juan Gallostra, president-conseller delegat de JG Ingenieros Consultores, i Eduard Egusquiza, catedràtic de la UPC i investigador del Departament d'Enginyeria de Projectes i de la Construcció i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).