La UPC inaugura a Terrassa l’Aula ABB, equipada amb alta tecnologia en accionaments i control de motors elèctrics

Descarregar

El director de l'ESEIAAT, Xavier Roca, comenta amb al rector de la UPC, Francesc Torres, i aMB Juan Bachiller, d’ABB a Espanya (a la seva dreta), les característiques dels nous equipaments

Descarregar

El nou equipament compta amb tecnologia de darrera generació

Descarregar

Pràctiques docents a l'Aula ABB, coneguda fins ara com el laboratori de màquines elèctriques de l'ESEIAAT

La creació de l’Aula ABB, coneguda com el laboratori de màquines elèctriques de l’ESEIAAT, forma part del conveni signat el 10 d’octubre entre la multinacional ABB, líder en l’àmbit de la tecnologia industrial, i la UPC. La voluntat de l’acord és contribuir a la formació de professionals de l’enginyeria elèctrica i proporcionar eines que preparin als futurs enginyers i enginyeres per als reptes de la indústria, alhora que facilitar-los l’accés al món laboral. També es vol impulsar projectes d’R+D universitat-empresa relacionats amb la digitalització industrial i les tecnologies més avançades en automatització.

10/10/2019

La relació històrica que mantenen des de fa dècades la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) a Terrassa i l’empresa culmina aquest inici de curs amb la signatura d’un conveni que proposa a l’estudiantat de l’Escola Superior d’Enginyeries Industrial, Aeroespacial i Audiovisual de Terrassa (ESEIAAT) formar-se a l’Aula ABB, equipada amb la tecnologia que actualment utilitzen els enginyers i enginyeres elèctrics de les empreses més punteres. Un equipament que també servirà per desenvolupar projectes d’R+D+i conjunts.

En concret, ABB ha cedit més de 100 equips  i dispositius, com ara bancades de simulació per a energia eòlica, armaris de control, quadres de control solar, quadres multibomba, concentradors d’energia per a digitalització, convertidors regeneratius, o motors elèctrics, per posar alguns exemples.

Tanmateix, el conveni signat a l’Aula ABB pel rector de la UPC, Francesc Torres, i Juan Bachiller, Country Marketing & Sales Manager d’ABB a Espanya, amb presència de Xavier Roca, director del ESEIAAT, no només estableix la cessió d’aquest equips sinó que compromet a les parts a treballar conjuntament en aspectes docents, com ara el desenvolupament i la tutorització de treballs de fi de grau i de màster i contempla la participació d’estudiants de l’ESEIAAT en el programa ABB Challenge, que implica a les futures generacions d’enginyers i enginyeres en el desenvolupament de solucions innovadores vinculades a l’energia, l’automatització i la digitalització industrial. Igualment, el conveni estableix la realització de pràctiques docents d’estudiants i estudiantes de l’ESEIAAT a ABB i la realització, per part d’ABB, de seminaris professionals a l’Aula ABB.

Actualment, la indústria consumeix al voltant del 40% de l’energia mundial produïda i els motors elèctrics industrials consumeixen dues terceres parts d’aquesta energia. Per aquesta raó, un dels principals objectius de l’Aula ABB és, segons Juan Bachiller, “contribuir a la formació dels futurs professionals per aconseguir la màxima eficiència i sostenibilitat en el consum de l’energia elèctrica en entorns industrials. Per això”, especifica, “els alumnes disposen aquí de la tecnologia més actual de variadors de freqüència, que permet optimitzar els motors elèctrics”.

Francesc Torres, rector de la UPC, considera que amb aquest conveni “es consolida una llarga trajectòria de col·laboracions amb ABB, referent tecnològic indiscutible en el seu àmbit, la qual cosa mostra i reafirma la voluntat i la vocació de la nostra Universitat d’enfortir lligams amb el teixit productiu del país, per establir sinèrgies amb les empreses que es nodreixen de l’estudiantat que formem”.

Per part seva, Xavier Roca, director de l’ESEIAAT, se sent “molt satisfet” amb el conveni. “Gràcies a l’esforç dels professors del laboratori de màquines elèctriques de l’ESEIAAT i  d’ABB”, explica, “comptem amb el privilegi d’una Aula ABB, que ens enforteix com a centre públic de formació d’enginyers i enginyeres perquè possibilita als estudiants formar-se amb les darreres tecnologies, i perquè generarà projectes tecnològics i de formació molt interessants, tant per a nosaltres, com per a ABB i per a la societat.”

Les dones en l’àmbit de l’enginyeria elèctrica
En el marc del conveni, ABB i la UPC han acordat també promoure activament l’accés de la dona als estudis d’Enginyeria Elèctrica. Per això, impulsaran treballs de fi de grau realitzats per estudiantes tutoritzats per ABB i la UPC. En aquest sentit, l’ESEIAAT comptarà, en les activitats de promoció del grau en Enginyeria Elèctrica, amb la participació d’enginyeres professionals de l’empresa, que aportaran la seva experiència com a referents femenins en aquest àmbit professional.