La UPC inaugura la ronda de tornejos de la FIRST LEGO League a Barcelona

Aquest any, la UPC acull dos tornejos classificatoris FIRST LEGO League: aquest dissabte, 27 de gener, al Campus Nord de Barcelona, i el dissabte, 3 de febrer, a l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE). Estudiants de primària i secundària hauran de resoldre, amb els seus robots LEGO MINDSTORMS Education, diferents missions relacionades amb el repte d’aquesta edició: el cicle humà de l’aigua.

22/01/2018

En els tornejos classificatoris FIRST LEGO League els equips participants comparteixen tot allò que han après durant les deu setmanes de treball previ: presenten els projectes científics en què han estat treballant i demostren la seva creativitat i enginy per dissenyar, construir i programar el seu robot. La UPC acollirà dissabte, 27 de gener, el primer d’aquests tornejos classificatoris a Barcelona, a l’edifici Vèrtex del Campus Nord.

En aquest primer torneig participen més de 200 estudiants de primària i secundària d’entre deu i 16 anys, distribuïts en 22 equips, de 17 escoles i instituts de Barcelona i una d’Esplugues de Llobregat. La jornada se celebrarà paral·lelament a l’Auditori i a diferents espais de l’edifici Vèrtex de la UPC al llarg de tot el matí del dissabte i es podrà seguir en directe per UPCtv. A les 9.40 hores tindrà lloc l’acte d’inauguració del torneig i es donarà pas a la presentació de projectes científics que els equips han treballat. Tot seguit s’iniciaran el joc de robots, on es posaran a prova les habilitats dels equips per les diferents missions plantejades en un temps limitat.

A les 13.30 hores es farà l’exhibició dels robots participants i, tot seguit, tindrà lloc la cerimònia de lliurament de medalles a tots els participants i de premis als equips seleccionats i la cloenda de l’acte. Lliuraran els premis el rector de la UPC, Francesc Torres; el president del Consell Social, Ramon Carbonell; el degà de la Facultat d'Informàtica de Barcelona (FIB), Josep Fernández; el director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB), Ferran Marquès; el director de Zona Barcelona Nord d'Aigües de Barcelona, Bernat Rovira; el director d'Estratègia i Desenvolupament de SUEZ Espanya, Manu Cermerón; i els professors de la UPC, Cecilio Angulo, responsable del torneig, Mario Martín, cap d'àrbitres, i Francesc Sabaté, cap de jutges.

Programa del torneig FLL UPC - Campus Nord

El cicle humà de l’aigua, el repte d’aquesta edició
Cada temporada FIRST LEGO League proposa un nou repte relacionat amb una temàtica o problemàtica actual. El repte es resol amb el projecte científic –en què els equips utilitzen la seva creativitat per dissenyar una solució innovadora que resolgui un problema real relacionat amb la temàtica proposada– i el joc del robot –els equips han de dissenyar, construir i programar robots utilitzant la tecnologia LEGO MINDSTORMS per superar una sèrie de missions de manera autònoma en un tauler de joc. Cada missió té una puntuació determinada i es tracta d’aconseguir el major nombre de punts en un temps determinat: dos minuts i 30 segons.

Durant les més de deu setmanes de preparació, els equips guiats per un entrenador construeixen i programen, alhora que exploren la seva solució de millora a una problemàtica identificada entorn al repte i preparen una preparen una presentació dels resultats de la seva investigació, que defensaran al jurat a cada torneig. La intenció és que els joves investiguin i resolguin problemàtiques actuals, apliquin conceptes matemàtics i científics en la vida real, desenvolupin habilitats i competències com el treball en equip, la resolució de problemes i la comunicació, i participin i es diverteixin en el torneig.

Per afrontar el repte d’aquest any, ‘HYDRO DYNAMICS’, els equips han investigat i buscat solucions creatives per millorar el cicle humà de l’aigua: com millorar la manera amb què la busquem, la transportem, la utilitzem o la disposem.

Potenciar el talent en entorns desafavorits
Dissabte, 3 de febrer, l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) ubicada al Campus Diagonal-Besòs, acollirà el segon dels tornejos que aquest any s’organitzen a la UPC. En aquest cas, seran 16 els equips participants, d’escoles i instituts de Barcelona i Sant Adrià de Besòs, però també de casals, entitats i biblioteques vinculades al barri.

D’aquests 16 equips, vuit hi participen a través del Pla Social que la Fundació Scientia, entitat promotora de FIRST LEGO League a Espanya, ha posat en marxa aquest any. El pla té com a objectiu potenciar el talent de nois i noies que provenen d’entorns més desafavorits per tal que el foment de la ciència i la tecnologia arribi a tots els centres educatius, sigui quina sigui la seva situació. Així, aquests equips han estat becats per la Fundació i, a més, han comptat amb el seguiment de professorat de l’EEBE.

Impulsant vocacions científiques i tecnològiques

Aquests tornejos estan organitzats pels socis FIRST LEGO League (universitats i parcs científico-tecnològics) a tot el territori espanyol i donen accés a la Gran Final FIRST LEGO League Espanya, que tindrà lloc els dies 10 i 11 de març a Logronyo. Els premiats en aquesta final tindran l’oportunitat de participar en diferents tornejos internacionals.

La iniciativa FIRST LEGO League està impulsada a Espanya des de l’any 2006 per la Fundació Scientia, entitat sense ànim de lucre que promou les vocacions científiques i tecnològiques i el desenvolupament de competències i habilitats del S.XXI a través de la participació dels joves en aquests tornejos. Aquest any, se celebren 33 tornejos classificatoris FIRST LEGO League a Espanya, amb més de 15.000 participants, 1.900 equips i 2.700 voluntaris. Fundació Princesa de Girona, LEGO Education ROBOTIX i Aigües de Barcelona són aliats estratègics dels programa.