La UPC obre el primer ‘showroom’ d’indústria 4.0 de Catalunya, adreçat a empreses

Investigadors treballant al laboratori de la Fundació CIM
Descarregar

Looming Factory ha desenvolupat tecnologies emergents en l’àmbit de la indústria 4.0

Vehicle mòbil AGV del cobot

Vehicle mòbil AGV del cobot

Braç robòtic del cobot

Braç robòtic del cobot

La UPC exhibeix, a les instal·lacions de la planta pilot de la Fundació CIM UPC, els avenços més recents en indústria 4.0 per a empreses que es vulguin digitalitzar. És el primer 'showroom' de solucions, tecnologies i casos d’ús dissenyats en aquest àmbit dins l’ecosistema de recerca i innovació català, i són fruit del projecte Looming Factory, coordinat per la UPC.

13/12/2022

Les pimes, start-ups i grans empreses a Espanya mostren una maduresa digital del 57 %, segons indiquen diferents estudis. Les empreses que no es digitalitzin no podran entrar dins de la nova cadena de valor del teixit industrial.

En aquest context, Looming Factory, una agrupació emergent coordinada pel grup de recerca en Accionaments Electrònics i Aplicacions Industrials (MCIA) de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC), dirigit pel professor Luis Romeral, s’ha centrat a dissenyar, entre altres aplicacions, tecnologies digitals encaminades a optimitzar els resultats de producció i reduir els consums energètics, així com el temps i les tasques de manteniment.

En particular, l'agrupació Looming Factory, formada per nou centres i instituts de recerca catalans, s’ha focalitzat a millorar el disseny i les operacions predictives, la connexió de màquines i l’automatització intel·ligent, arribar al 100% de capacitat de control remot en la producció industrial, i a millorar la interacció entre humans i robots. Aquests són alguns dels reptes assolits en el projecte, que acaba de finalitzar i els resultats del qual es mostren en un showroom, a la planta pilot de la Fundació CIM. Impulsada pel Govern català per desenvolupar tecnologies emergents en l’àmbit de la indústria 4.0, de cara a incrementar la competitivitat de l’economia, l’agrupació de centres de recerca ha aplicat els avenços de la intel·ligència artificial i les tecnologies de la informació i les comunicacions al sector industrial.

Demostracions
En el showroom de la UPC, s'han desplegat i es fan demostracions de com funcionen les següents innovacions tecnològiques desenvolupades, en un entorn productiu:

⮚ Un concentrador de dades per establir el consum energètic i el cost temporal de la fabricació de peces, mitjançant l’adquisició i l’anàlisi de dades, aplicacions intel·ligents i sensors. La majoria de màquines d’avui dia no tenen un control numèric que pugui determinar aquests valors tant necessaris per a les empreses. Aquí es mostra com les empreses podrien actualitzar la seva maquinària i digitalitzar els seus processos de fabricació.

Cobots i visió artificial:  l'ús d'eines de visió artificial, l’aprenentatge per reforç i una interfície gràfica permeten que els cobots (en aquest projecte, els cobots són la unió d’un vehicle mòbil AGV i un braç robòtic) facin la tasca de càrrega-descàrrega de productes (bin picking) de forma intuïtiva i general. Ho fan a partir de blocs de control parametritzables, tant automàticament com a través de la comunicació amb l’operador. Per millorar la interacció entre persones i robots col·laboratius s’ha dissenyat un aplicatiu d’interacció de càrrega i descàrrega de productes mitjançant el control numèric optimitzat.

Marketplace: un ‘entorn de dades’ segur per compartir-les amb garanties. Aporta a la indústria una major integració entre proveïdors de la cadena de subministrament, proveïdors de serveis a tercers i clients finals; una major modularitat i flexibilitat de processos, basat en dades de fabricació; i també una major eficiència en processos i optimització de manteniment (cost i temps). El que té d’innovador aquest entorn és que es basa en una arquitectura de software oberta, que fomenta l’economia digital global, segons el model de referència de la International Data Space Association.

L'estudi i el desenvolupament d’aquestes tecnologies digitals, que ha de remodelar les operacions i produccions de les fàbriques, cap a entorns virtuals, integrant dades, assolint la hibridació ciber-física i la integració al núvol, s’ha dividit en quatre subprojectes: Smart Factory, Connected Factory, Robots on Factory i Factories of the Future.

El projecte Looming Factory, emmarcat en l'estratègia d’R+I per a l'especialització intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT), ha comptat amb un cofinançament de dos milions d’euros del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER)

En una jornada adreçada a empreses, que ha tingut lloc el dia 1 de desembre, hi han intervingut Xavier Aldeguer, director general de la Societat del Coneixement, Transferència i Territori de la Generalitat de Catalunya; Joan Romero, director executiu d’ACCIÓ; Jordi Llorca, vicerector de Recerca de la UPC, i José María Cabrera, director de la Fundació CIM UPC.

L'agrupació Looming Factory està formada per la UPC (amb 12 grups i centres de recerca) i altres centres i grups de recerca de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC); la Universitat Pompeu Fabra (UPF); la Universitat de Barcelona (UB); el Leitat Technological Center; Eurecat i la Fundació i2Cat.