Detectats 455 punts de millora en set ciutats durant la 'BETAMapathon' d'Inclusió del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat

Descarregar

Imatge d'un dels obstacles fotografiats, compartit via Twitter i geolocalitzat en el mapa (fotografia superior), juntament amb els altres punts crítics detectats per part dels participants del grup de Vilanova i la Geltrú

Participants de Barcelona

Participants de Cervelló

Particiants de Llicçade Munt

Participants de Montmeló

Participants de Sant Cugat del Vallès

Participants de Terrassa

Més de 120 persones han participat en 'BETAMapathon' d'Inclusió, que ha tingut lloc el 3 de desembre amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat i en el marc dels actes del 50è aniversari de la UPC. L'activitat, organitzada per la UPC en col·laboració amb el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya i diferents ajuntaments de la província de Barcelona, ha permès detectar 455 punts de millora en set ciutats gràcies a les persones que, voluntàriament, han recollit i compartit informació sobre l'accessibilitat de diversos espais, fent servir tecnologia basada en la geolocalització.

06/12/2020

La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha organitzat, el 3 de desembre, la ‘BETAMapathon’ d'Inclusió, una acció col·laborativa i de participació ciutadana dissenyada per sensibilitzar sobre les problemàtiques d'accessibilitat i donar-ne visibilitat amb ajut de la tecnologia. L'activitat ha tingut lloc amb motiu del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat i ha comptat amb la col·laboració del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) i dels ajuntaments de Barcelona, Cervelló, Lliçà d'Amunt, Montmeló, Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Vilanova i la Geltrú.

Una mapathon és una activitat col·laborativa que busca obtenir informació sobre problemes concrets mitjançant les xarxes socials i un sistema de geolocalització. En el cas de les mapathons d’inclusió, tenen com a objectiu obtenir i compartir informació sobre carències o entrebancs que impedeixen o dificulten l'accessibilitat en una zona preestablerta i donar-los visibilitat, amb la finalitat d'ajudar a posar-hi remei el més aviat possible. La finalitat d'aquest tipus d'accions, obertes a la participació ciutadana, és poder identificar punts crítics, sensibilitzar sobre l'accessibilitat i utilitzar Sistemes d'Informació Geogràfica (GIS) per avançar amb l'ús d'aquestes eines per a la millora de l'accessibilitat, contribuint així a tenir ciutats i pobles més inclusius.

En base a experiències realitzades anteriorment, l'objectiu inicial de la UPC era fer una MegaMapathon d'Inclusió múltiple i simultània arreu del territori, com una activitat més del 50è aniversari de la Universitat. Però a causa de la pandèmia, s'ha optat per un format més reduït, tant pel que fa al nombre de poblacions participants com al nombre de membres dels equips locals. El resultat final ha estat aquesta ‘BETAMapathon’ anomenada així per ser una primera prova de mapathons simultànies arreu del territori.

Acció simultània i col·laborativa en diversos municipis
Així, la ‘BETAMapathon' del 2020 ha destacat per ser una acció simultània i col·laborativa a diverses localitats de la província de Barcelona, que ha permès detectar 455 punts crítics a millorar des del punt de vista de l'accessibilitat, que s'han compartit via Twitter i s'han localitzat de manera visible i en temps real en un mapa en línia.

En total s'han realitzat vuit 'maphatons' en set localitats diferents, amb una durada màxima de tres hores. La primera en iniciar-se, a les 10 h, ha estat a Terrassa, on s'han detectat, fotografiat i mapejat 42 obstacles o punts crítics. Després s'han sumat les de Montmeló (amb 36), Sant Cugat del Vallès (amb 37), el districte de Les Corts (amb 29)  i de Sant Andreu (amb 30) de Barcelona i Lliçà de Munt (amb 13) i, abans que marxés la llum del dia, s'han afegit les de Cervelló (amb 145) i Vilanova i la Geltrú (amb 125).

Organitzats en grups de màxim vuit persones, hi han participat un total de 122 voluntaris voluntàries, entre els quals hi ha hagut estudiantat de l'assignatura d’Habitatge i Cooperació de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB). Els grups han actuat sobre les zones d'actuació definides amb la col·laboració dels ajuntaments i de diferents entitats, que també han garantit la seguretat de l’esdeveniment.

Iniciatives precedents

La 'BETAMaphaton realitzada el 3 de desembre és fruit de l’evolució de les 'mapathon' UPC realitzades amb èxit en els darrers quatre anys. La darrera va tenir lloc el 10 d'octubre passat, en el marc de la Festa d’Arquitectura de Les Corts. Les anteriors han estat la mapathon del Campus de Terrassa, que va tenir lloc la tardor del 2019; la del Campus Nord, a Barcelona, a la primavera del 2018, i, la del districte de Les Corts, també de Barcelona, que va ser la primera en realitzar-se. Va tenir lloc l'any 2017, en el marc de la III Jornada col.laborativa Universitat i Ciutat.

Conclusions i cloenda de la jornada

Després de la jornada, s'han compartit els resultats en un acte de cloenda de la ‘BETAMapathon’ d’accessibilitat 2020, en el qual han participat Gemma Fargas, vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC; Sandra Bestraten, professora de l’ETSAB i presidenta de la Demarcació de Barcelona del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), que va fer una valoració dels resultats, Dídac Ferrer, cap del Gabinet d'Innovació i Comunitat de la UPC, que ha dinamitzat la participació dels representants de les ‘mapathons’ d’accessibilitat realitzades durant el dia de les set localitats. Francesc Torres, rector de la UPC, ha estat que ha fet la cloenda de l'acte, emmarcat en el programa d’actes del 50è aniversari de la Universitat i que es pot visualitzar a YouTube.