La UPC participa en un dels projectes de drons més importants de la Unió Europea

La iniciativa europea AEROARMS, en la qual participen investigadors de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), se centra en el desenvolupament d’un sistema robòtic aeri amb capacitats avançades de manipulació que s'aplicarà en tasques d’inspecció i manteniment industrial.

19/09/2018

El projecte AEROARMS, que es va iniciar l’any 2015 i que conclourà el 2019, disposa d’un pressupost de més de 5 milions d’euros i forma part d'Horizon 2020, el principal programa de recerca i innovació de la Unió Europea. Està coordinat per la Universidad de Sevilla i compta amb la participació d’investigadors de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI) —centre mixt de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)—, amb un equip liderat conjuntament per Juan Andrade, director del centre, i Albert Sanfeliu, professor de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria Industrial de Barcelona (ETSEIB).

La tasca principal de l’IRI és desenvolupar els sistemes de percepció dels robots aeris del projecte; els mètodes que han desenvolupat ja s’han integrat en les seves plataformes aèries i en la resta de membres del consorci. Aquests progressos tecnològics permetran, a més, realitzar tasques d’inspecció i manteniment industrial, la qual cosa fa possible manipular, dipositar i retirar equips d’inspecció en les canonades elevades d’indústries de refineria o en altres infraestructures, com ara ponts o xarxes de distribució d’aigua. Això permetrà reduir en gran mesura les despeses derivades dels treballs en altura i evitar qualsevol risc d’accident laboral.

Les proves d’avaluació i seguiment del projecte es duran a terme els dies 19 i 20 de setembre al Centro Avanzado de Tecnologías Aeroespaciales (CATEC) de Sevilla i al municipi d’Alcalá del Río. D’aquesta manera, s’avaluaran els avenços respecte a la darrera revisió, realitzada el 2017 a Toulouse i on es va demostrar per primera vegada com un dron amb un braç i un sensor de corrents de defecte integrat al braç podia mesurar una canonada. A la jornada de control d’enguany es comprovarà el mesurament de gruixos de canonades elevades per mitjà de sensors d'ultrasons i la fiabilitat dels drons a l'hora de crear mapes mitjançant sensors làser 3D.

La resta de socis del projecte són el Centro Avanzado de Tecnologías Aeroespaciales (FADA-CATEC), els principals centres aeroespacials d’Alemanya, Itàlia i França: el Centre Aeroespacial Alemany, el Centre National de la Recherche Scientifique, i el Consorci d’Universitats Italianes CREATE; i quatre empreses internacionals: les alemanyes TÜV Nord Systems i Elektra UAS, i les suïsses General Electric Inspection Robotics i Sensima.