La UPC se suma al 25N amb un acte institucional i materials de sensibilització contra la violència masclista

Descarregar

Un detall del cartell de la campanya PROU! Els diversos materials de sensibilització, disponibles en suports diferents, es poden descarregar via web

Altres activitats del 25N als Campus

La lluita contra la violència masclista es fa extensiva als Campus de la UPC amb diverses activitats, coincidint amb el 25 de novembre.

L'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa (EPSEM) impulsa una campanya en xarxes socials per fer visibles situacions sexistes, de violència o micromasclismes. A través d'una bústia física a l'escola i també d'una bústia electrònica es recullen testimonis de persones que han patit aquest tipus de situacions o bé que les han presenciat.

Per part seva, l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Vilanova i la Geltrú (EPSEVG) organitza la mapathon 'Seguretat Dones TIC' el 25 de novembre a partir de les 19 h a Vilanova i la Geltrú.

Les biblioteques de la UPC (amb el suport de docents i investigadores de la Universitat)  s'han volgut sumar també a aquesta jornada reivindicativa oferint una selecció de llibres sobre violència masclista, disponibles a la biblioteca de l'EPSEVG, la biblioteca Rector Gabriel Ferraté i la biblioteca de la Facultat de Matemàtiques i Estadística. La biblioteca de l'EPSEVG recomana nou títols més del seu catàleg en un vídeo  de sensibilització sobre el 25N.

El vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, amb el suport de l’Oficina d’Igualtat, ha realitzat aquest matí la jornada virtual #UPC25N Dia Internacional per a l’eradicació de la violència contra les dones, durant la qual s'ha presentat un conjunt de materials i de recursos de sensibilització amb què la Universitat contribueix a lluitar contra aquesta problemàtica.

25/11/2020

El 25 de novembre es commemora el Dia Internacional per a l’eradicació de la violència contra les dones, declarat per l’Organització de les Nacions Unides (ONU) per denunciar les violències que pateixen les dones en els àmbits físic, sexual, psicològic i econòmic, i que no es limiten a una cultura, regió o grup social particular, sinó que afecten a dones de qualsevol condició i entorn.

La UPC vol aconseguir que l'entorn universitari sigui segur i respectuós per a totes les persones i, un any més, se suma a la commemoració del 25 de novembre amb l’organització de diverses activitats. L’acte central és la Jornada #UPC25N impulsada pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat, amb el suport de l’Oficina d’Igualtat, i que s’emmarca en els actes de commemoració del 50è aniversari de la Universitat.

L’acte, que s'ha pogut seguir en directe i es pot visualitzar al canal de la UPC a YouTube, ha arrancat amb un minut de silenci, convocat per diferents institucions i organitzacions en suport a les dones que travessen situacions de violència masclista. Tot seguit, la vicerectora de Responsabilitat i Igualtat, Gemma Fargas, ha donat la benvinguda i ha presentat la campanya de sensibilització PROU!.

La jornada, conduïda pel cap del Gabinet d’Innovació i Comunitat de la UPC, Dídac Ferrer, ha continuat amb la intervenció de la professora i investigadora Zaida Muxi, que ha parlat de l’urbanisme amb perspectiva de gènere i del projecte pilot ‘Marxes exploratòries’, el qual ha permès conèixer la percepció de seguretat de la comunitat universitària al Campus Diagonal Nord, a Barcelona, i al Campus del Baix Llobregat, a Castelldefels. En relació amb aquest projecte, el director de l’Àrea d’Infraestructures de la UPC, Joan Carles Burón, ha explicat les mesures a aplicar en aquests campus per millorar la seguretat.

Seguidament, s'ha connectat amb els centres docents per conèixer les activitats que realitzen a l’entorn del 25N. Per tancar l’acte, s'ha llegit el comunicat de la Comissió Dones i Ciència del Consell Interuniversitari de Catalunya amb motiu del 25N.

Materials de sensibilització
La UPC continua impulsant accions en línia amb la seva política de tolerància zero manifestada en diversos protocols de prevenció i actuació contra l’assetjament. Ara, amb el suport del ‘Pacto de Estado contra la Violencia de Género’, es difonen diversos materials adreçats a la comunitat universitària.

D’una banda, la campanya PROU! fa visible aquesta problemàtica a través de cartells i roll-up, on s’informa d’aspectes com les conductes no permeses o de com actuar davant l’assetjament sexual. La campanya consta també d'un vídeo on s’orienta en relació al protocol de prevenció i actuació contra l’assetjament.

D’altra banda, la comunitat universitària té al seu abast el Mòdul de sensibilització en violències de gènere i el Mòdul de sensibilització per prevenir conductes LGTBIfòbiques. Aquesta formació es completa amb un Mòdul de formació per a persones que fan atenció de casos, on s’orienta sobre l’aplicació dels protocols contra l’assetjament a la UPC. Aquests materials en línia s’han elaborat en col·laboració amb l’Associació Connexus i estaran disponibles fins al 15 de desembre.