La UPC visibilitza el talent de les dones en la ciència, amb motiu de l’11-F

La UPC organitza i se suma a diferents iniciatives per visibilitzar el talent femení, amb motiu del Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, que es commemora l’11 de febrer.

10/02/2021

La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) ha elaborat dues campanyes de sensibilització per promoure el talent de les dones en el món de la ciència durant la semana de l’11 de febrer, en què es commemora el Dia de la Dona i la Nena en la Ciència. La primera consisteix en una sèrie de clips, que s’estan difonent a través de les xarxes socials, en què diferents investigadores de la UPC que participen en el programa 'Aquí STEAM' (per fomentar vocacions en centres de secundària i primària de Catalunya) expliquen la seva experiència per inspirar les noies joves a que s'interessin pels estudis científics i tecnològics.

L'altra campanya es realitza mitjançant una col·lecció de vídeos en què diferents investigadores de la UPC, 'referents' en temes d’igualtat de cada centre docent de la Universitat, presenten una científica que ha estat rellevant al llarg de la història, entre d’altres, Hedy Lamarr, inventora d’un sistema precursor del Wi-Fi; Ada Lovelace, la primera programadora informàtica de la historia; Florence Parpart, inventora del refrigerador modern que funciona amb electricitat, o Margaret A. Wilcox, que va patentar el primer sistema de calefacció per a automòbils. Les investigadores apareixen en aquests vídeos juntament amb una il·llustració en gran format de la científica referent, uns dibuixos creats per la il·lustradora Mercedes Palacios i inclosos al llibre 'Visionarias'.

D’altra banda, amb motiu de la mateixa commemoració de l’11-F, el Club Dones Politècniques −impulsat per UPC Alumni− ha engegat els Podcast a dones politècniques, una sèrie d’àudios d’entrevistes a dones amb relleu professional divers que permeten fer un mapeig d’on són les titulades per la UPC i què fan, més enllà de la seva vida professional.

Així mateix, diferents investigadores i profesores de la UPC están participant aquesta semana i, especialmente, l’11 de febrer, en diverses xerrades i sessions virtuals que s’organitzen arreu per conmemorar la jornada i donar a conèixer el paper de la dona en la ciència. Entre moltes d’altres accions, en el marc de la nova edició del projecte #100tífiques de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI), conjuntament amb el BIST i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, les professores Marta Pegueroles, Dolors Grau, Núria Salan, Marta Casanellas, Anna Mujal, Gemma Fargas Ribas, Esther Real, Karina Gibert , Irene Josa i Claudia Grossi explicaran la seva activitat professional i les seves motivacions per dedicar-se a fer carrera científica, a nenes i nens de 6è de primària o primer d’ESO.

Aquestes accions s’emmarquen en el conjunt d’estratègies en materia d’igualtat d’oportunitats del Pla Impulsor del Compromís Social: Canvia el món amb la UPC.