Lliurament del 4t Premi Europeu Manuel de Solà-Morales a la millor tesi doctoral en urbanisme

Cartell del premi amb el retrat de Manuel de Solà Morales
Descarregar

Cartell del premi amb el retrat de Manuel de Solà Morales, considerat un mestre en l’urbanisme entès com a activitat intel·lectual i creativa, compromesa amb la millora de les ciutats, a través del que l’arquitecte i professor anomenava “una recerca insistent”.

El 21 de març es lliurarà el Premi Europeu Manuel de Solà-Morales 2023 a la millor tesi doctoral en urbanisme llegida a universitats europees. Un guardó que atorga el Laboratori d’Urbanisme de Barcelona (LUB) de la UPC i que es farà públic a les 12 h, a la Sala de Graus de l’ETSAB. L'acte es podrà seguir en directe per YouTube. El mateix dia 21 de març, a les 19 h, al Centre Obert d’Arquitectura (seu del COAC a Barcelona, Plaça Nova, 5), l’arquitecte Vittorio Magnago Lampugnani, president del jurat, oferirà la conferència ‘Urban Design as craft. Knowledge and project for the city’.

20/03/2023

L'arquitecte Vittorio Magnago Lampugnani, professor emèrit d’Història del Disseny Urbà a Institut Federal Suís de Tecnologia de Zuric (ETH Zürich, de Suïssa), anunciarà dimarts, 21 de març, a les 12 h, com a president del jurat, el veredicte del 4t Premi Europeu Manuel de Solà-Morales d’urbanisme 2023. L'acte es podrà seguir en directe per YouTube.

Dotat amb 7.000 euros, aquest guardó reconeix cada dos anys els millors treballs de recerca universitària desenvolupats en el camp de l’urbanisme per aconseguir el títol de doctor a universitats europees. És una iniciativa del Laboratori d’Urbanisme de Barcelona (LUB), grup de recerca de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (ETSAB) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), en memòria del seu fundador i director, el professor i arquitecte Manuel de Solà-Morales i Rubió (1939-2012).

A l’acte, que tindrà lloc a la Sala de Graus de l’ETSAB (Diagonal, 649-641), intervindran l’arquitecte Joan Busquets, catedràtic de l’Escola de Graduats de Disseny (GSD) de la Universitat de Harvard (Estats Units) i un dels impulsors del LUB, així com els professors Josep Parcerisa i Carles Crosas, director i membre del Laboratori, respectivament.

També hi seran presents la resta d’arquitectes membres del jurat: Teresa Marat-Mendes, professora a l’ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa (Portugal); Fernando Díaz-Pinés Mateo, professor a la Escuela de Arquitectura de Valladolid, en representació de la Fundación Arquia, i Enric Serra Riera, professor de l’ETSAB i representant del LUB.

Els guardons compten amb el suport de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), la Fundación Arquia i, en aquesta edició, també del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

Conferència de Vittorio Magnago al Centre Obert d’Arquitectura
En el marc del lliurament de la 4a edició del Premi Europeu Manuel de Solà-Morales, el mateix dia 21 de març, a les 19 h, al Centre Obert d’Arquitectura (seu del COAC a Barcelona, Plaça Nova, 5), Vittorio Magnago Lampugnani, oferirà la conferència Urban Design as craft. Knowledge and project for the city. (El disseny urbà com a artesania. Coneixement i projecte per a la ciutat). La conferència està coorganitzada pel LUB i l’ETSAB, amb la col·laboració de Departament d'Urbanisme i Ordenació del Territori de la UPC, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Fundación Arquia i el COAC.

Un laboratori forjat el 1968

El Laboratori d'Urbanisme de Barcelona (LUB) és un grup de recerca consolidat, vinculat al Departament d’Urbanisme i Ordenació del Territori de la UPC i ubicat a l’ETSAB. La seva fundació, l’any 1968, va reunir, sota la iniciativa de Manuel de Solà-Morales, a Joan Busquets, Antonio Font, Miquel Domingo i José Luís Gómez Ordóñez, tots ells professors de l’ETSAB en aquell moment. Des d’aleshores, diverses promocions d’estudiants han participat a les iniciatives pròpies del Laboratori i molts professors i professores hi ha realitzat recerques pròpies. Un conjunt de tesis doctorals hi tenen el seu origen. Professorat vinculat en un moment o altre al LUB, imparteix o ha impartit docència en diverses Universitats europees i americanes.

Els estudis del LUB se centren, especialment, en les formes de creixement i de la morfologia urbana, el desenvolupament de la Barcelona moderna, la teoria i la pràctica del projecte urbà i l’ensenyament de l’urbanisme al món.