El professor Xavier Oliver i la professora Trinitat Pradell reben la Medalla Narcís Monturiol

El professor Xavier Oliver i la professora Trinitat Pradell, a la dreta de la foto de grup, amb la resta d'investigadores i investigadors i la presentant de la institució del sistema català de recerca guardonats amb les medalles i placa Narcís Monturiol, amb el conseller Nadal al centre.
Descarregar

El professor Xavier Oliver i la professora Trinitat Pradell, a la dreta de la foto de grup, amb la resta d'investigadores i investigadors i membres del sistema català de recerca guardonats amb les medalles i placa Narcís Monturiol, amb el conseller Nadal al centre.

Xavier Oliver i Trinitat Pradell mostrant les medalles amb el rector de la UPC, Daniel Crespo, a la dreta de la imatge
Descarregar

Xavier Oliver i Trinitat Pradell amb el rector de la UPC, Daniel Crespo

Reconeixement a la contribució a la ciència i la tecnologia

Les medalles i la Placa Narcís Monturiol que atorga des de l'any 1982 la Generalitat de Catalunya distingueixen les persones i les entitats per la seva contribució destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya, i honoren al popular inventor i polític català del segle XIX Narcís Monturiol Estarriol (1819-1885). En aquesta edició s'ha reconegut, en total, deu investigadors i investigadores del sistema català de coneixement.

La Generalitat de Catalunya ha lliurat la Medalla Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic al professor del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental Xavier Oliver i a la professora del Departament de Física Trinitat Pradell. L'acte de lliurament de les medalles ha tingut lloc el 25 de gener, a l'Auditori del Palau de la Generalitat.

25/01/2023

Els professors de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) Xavier Oliver i Trinitat Pradell han estat reconeguts amb la Medalla Narcís Monturiol que atorga la Generalitat de Catalunya per les aportacions realitzades al llarg de la seva trajectòria professional. Una distinció que han rebut en un acte institucional el 25 de gener, a l'Auditori del Palau de la Generalitat, a Barcelona. L'acte s'ha pogut seguir en directe al canal de YouTube del Departament de Recerca i Universitats.

Xavier Oliver i Olivella és professor del Departament d'Enginyeria Civil i Ambiental  vinculat a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona (ETSECCPB) i investigador del Centre Internacional de Mètodes Numèrics a l’Enginyeria (CIMNE). Després de cursar Enginyeria de Camins, Canals i Ports a la Universitat Politècnica de València (UPV) i d’un període d’activitat professional com a enginyer, va iniciar la seva activitat acadèmica a la UPC el 1982 com a investigador, i, des del 1985, com a professor. Doctorat en Enginyeria de Camins, Canals i Ports a la UPC, ha fet estades sabàtiques de recerca a les universitats d'Stanford i a la Boulder University of Colorado, als Estats Units.

En el vessant investigador, s'ha centrat en l'estudi de l’àmbit del disseny i l'anàlisi computacional dels materials i meta-materials (materials amb propietats exòtiques) al CIMNE, on és investigador des del 1987. El 2012, l’European Research Council (ERC) li va concedir un dels ajuts ERC-Advanced Grants, que va desenvolupar en el període 2013-2017, a més de dues ERC-Proof of Concept Grants, al període 2018-2021. Entre altres guardons, ha rebut la Gauss-Newton Medal 2021 de la Internacional Association for Computational Mechanics (IACM) per la seva trajectòria científica i la diversitat i continuïtat de les seves contribucions a la mecànica computacional. Ha estat president de la Sociedad Española de Mecánica e Ingeniería Computacionales (SEMNI) en el període 2009-2017. Té uns 120 articles publicats en revistes internacionals.

Trinitat Pradell i Cara és professora del Departament de Física i imparteix docència a l'Escola d'Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona (ETSETB).  És també investigadora del Grup de Caracterització de Materials (GCM) i del grup de recerca Anàlisi de Materials de Patrimoni Cultural (AMPC). Llicenciada en Física i doctora en Ciències Físiques per la Universitat de Barcelona (UB), va treballar al IAM-JRC, Holanda, el 1989, i posteriorment es va incorporar a la UPC. Va gaudir d’una estada sabàtica a la Universitat d’Oxford l'any 2003.

Trinitat Pradell desenvolupa la seva recerca en el camp de la ciència de materials, amb especial atenció als materials d’interès en el camp del patrimoni cultural i la seva conservació. Estudia la tecnologia de producció i l’estat de conservació de materials històric-artístics, aportant dades a la investigació històrica. L’objectiu de la seva recerca és múltiple: d’una banda, analitzar els materials per obtenir informació d’interès des del vessant històric i de la conservació; i, d’altra banda, estudiar la tecnologia de producció, identificant els canvis al llarg del temps dels materials i dels processos (les tecnologies perdudes), així com els descobriments tecnològics (nous materials i nous instruments). Trinitat Pradell és membre de la secció de Ciència i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans. Té uns 130 articles publicats en revistes internacionals i ha aparegut entre el 2 % de científics i científiques més citats en el seu camp a la llista Clarivate 2021.