Mercabarna i la UPC creen una càtedra universitària per lluitar contra el malbaratament alimentari

Imatge: Mercabarna

El mercat majorista d’aliments frescos Mercabarna i la UPC creen una càtedra universitària dedicada a estudiar com prevenir i reduir el malbaratament alimentari en les baules de la producció i la distribució majorista i detallista de la cadena alimentària.

27/11/2020

La Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), a través de l’Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB), serà l’encarregada, conjuntament amb Mercabarna, de dur a terme el projecte, en haver guanyat el concurs convocat entre universitats públiques catalanes.

La càtedra, que rebrà el nom de Càtedra UPC-Mercabarna per la lluita contra el malbaratament alimentari, tindrà un pressupost de 30.000 euros anuals i una durada de 3 anys prorrogables.

El director general de Mercabarna, Josep Tejedo, ha afirmat que “amb aquesta càtedra, Mercabarna fa un pas més en la lluita contra el malbaratament alimentari i complementa la resta d’iniciatives que hem posat en marxa en els darrers anys”.

En opinió de la directora de l’EEABB, Anna Gras, “haver estat seleccionats com a universitat suposa un reconeixement a les col·laboracions que hem tingut en els darrers anys tant en recerca com en formació, així com en la proposta de treball interessant i engrescadora per lluitar contra el malbaratament alimentari. L’Escola juntament amb el Centre de Recerca en Economia Agroalimentària (CREDA) desitgem que la creació de la Càtedra suposi un pas ferm en l’estudi del malbaratament i una oportunitat per aportar solucions que facin de la cadena alimentaria un sistema més sostenible, contribuint en la reducció d’emissions i potenciar la responsabilitat social”.

Recerca innovadora per potenciar l’aprofitament alimentari
Els  objectius de la Càtedra s’articulen en torn a 5 eixos estratègics:

• Diagnosi i Estudi – S’identificaran i establiran indicadors que permetran quantificar les pèrdues i el malbaratament alimentari en les baules de la cadena alimentària des de la producció fins al consumidor, des del camp a la taula. També s’investigarà per trobar solucions tecnològiques i innovadores que millorin l’aprofitament.
  • Bones pràctiques – Es crearà un decàleg de bones pràctiques per a la prevenció i reducció de les pèrdues i el malbaratament en les baules de la cadena alimentària.
  • Punt de trobada – Es crearan sinergies, aliances i punts de trobada amb actors clau dels sectors implicats en la lluita contra les pèrdues i el malbaratament alimentari.
  • Formació i transferència – Es transferirà coneixements i formació per assolir el màxim aprofitament alimentari possible.
  • Comunicació i sensibilització – Es divulgaran els treballs realitzats en els mitjans de comunicació i en els espais especialitzats a la temàtica. Cal definir i desenvolupar estratègies de sensibilització de la població en relació a la problemàtica del malbaratament i els seus efectes socials i ambientals

L’equip de la càtedra
A la UPC, la càtedra recau en professorat de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB), amb què Mercabarna porta anys treballant conjuntament en diferents àmbits de la recerca i la formació. La direcció de la càtedra anirà a càrrec del catedràtic José María Gil, professor d’Economia Agrària de la UPC i director del Centre de Recerca en Economia del Desenvolupament Agroalimentari (CREDA) de la UPC i l’IRTA, encarregant-se de l’àrea de Recerca. La subdirecció de formació recaurà en Anna Gras, doctora en enginyeria agrònoma i directora de l’EEABB. El professor Eduard Hernández, doctor enginyer agrònom i expert en indústries alimentàries, portarà la part de tecnologia i recerca de solucions tecnològiques a l’aprofitament d’aliments per reduir el malbaratament.

Presentació de la càtedra UPC-Mercabarna el 26 de novembre

El rector de la UPC, Francesc Torres, i la directora de l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB), Anna Gras, han presentat la nova càtedra Mercabarna-UPC en un acte virtual el 26 de novembre. L'acte, que s'ha pogut seguir en directe a través del canal institucional de la UPC a Youtube, ha comptat amb la participació del director general de Mercabarna, Jordi Valls, i del director de la càtedra a la UPC, José María Gil.